Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zelené je centrum, nákup, to je hra

Uprostřed vídeňského nákupního centra Donau Zentrum stojí třináct metrů vysoký strom, či spíše jeho napodobenina. Obepínají ho dvě velké skluzavky: odvážné děti mohou sjet dvě patra, ty bázlivější jen jedno. Majitel obchodního domu, společnost Unibail-Rodamco, v rakouském hlavním městě zkouší koncept Magické zahrady. Má to být zážitková zábava, kterou by firma ráda prosadila i do dalších center, jež vlastní napříč Evropou. Obligátní dětské koutky s bazénky z barevných míčků už nakupujícím rodinám nestačí.

„Chceme mít nejpřátelštější nákupní centra pro celou rodinu. Projekt Family Experience, s nímž jsme začali v roce 2016, chápe rodinu jako srdce zákaznického zážitku a přizpůsobuje jí služby, atrakce i obchody,“ prohlásil ředitel Unibail-Rodamco Christophe Cuvillier. V Česku vlastní tato nadnárodní skupina dvě pražská centra, na Chodově a na Černém Mostě. Obě se v posledních letech začala výrazně měnit, v interiérech se objevily přírodní materiály, rozrostla se nabídka restaurací, přibyly relaxační zóny.

I to je součástí širší evropské strategie majitele center, který klade důraz na design a na vyšší standard stravování. Předělaná zóna s restauracemi, již na jaře otevřelo Centrum Chodov, se odklání od image fastfoodové jídelny a dostala marketingový název Grand Kitchen. Vsadila na pravidelná vystoupení komiků, různorodý nábytek – a porcelánové nádobí místo plastu. Loni podobnou proměnou prošlo deset dalších nákupních center ze skupiny Unibail-Rodamco.

Reklama
ČEZ

I obchoďák může být bio

Nadnárodní majitelé center tlačí své regionální obchodní domy také k větší ekologičnosti a udržitelnému rozvoji. Unibail-Rodamco chce u všech center snížit jejich uhlíkovou stopu nejméně o polovinu do roku 2030. Německá rodinná firma ECE, které v Česku patří Arkády Pankrác nebo brněnská Galerie Vaňkovka, zase vyzdvihuje různé certifikáty o férovém podnikání, ekologičnosti, úsporách energie a i ona na vizualizacích budoucích úprav svých center přidává více zeleně v interiéru. Ve food courtech vsadila na lokální jídla a bylinky.

Ostravské OC Futurum si pochvaluje zvýšenou návštěvnost díky zavedení farmářských trhů. „Jistě se to netýká všeho druhu prodeje, řekněme například módních butiků, ale lidé přece jen centrem projdou, většinou si chtějí dokoupit ostatní produkty, které na farmářských trzích nepořídí, stráví tady nějaký čas a mohou utratit peníze i za cokoliv jiného,“ popsal příznivý vliv trhů ředitel centra Tomáš Jelínek v loňském rozhovoru pro Deník.

Návštěvnost obchodních center od roku 2014 znovu stabilně roste. Nová ale přibývat nebudou, a pokud, tak spíš výjimečně. Podstatnější jsou investice do modernizace a zpříjemnění stávajících center.

Prostor pro jídlo a sauny

Všechna velká centra, která procházejí částečnou rekonstrukcí nebo rovnou přistavují nové části, kladou stejně jako Centrum Chodov důraz na širokou nabídku food courtu.

„Oživení interiérů i celková modernizace již existujících obchodních center jsou pro nás velkým tématem,“ prohlásil Petr Beránek, ředitel developmentu ve firmě CPI Property Group. Realitní skupina Radovana Vítka dnes vlastní vůbec největší množství maloobchodních ploch v Česku, třeba Quadrio, Zlatý Anděl nebo centra Olympia v Mladé Boleslavi, Teplicích a Plzni.

Na podzim dokončí novou část obchodního centra Igy v Českých Budějovicích. Investice za tři čtvrtě miliardy má přinést designovou fasádu promyšleně pracující se světlem, bohatou nabídku jídel a nově i wellness centrum.

Na saunování láká delší dobu i pražská Galerie Butovice. Její současný majitel Cromwell Czech Republic loni v létě rozjel velkou rekonstrukci, po níž by do centra mělo chodit o milion lidí ročně víc. Také tady spoléhají na rozšíření food courtu, zeleň, odpočinek – a 15 tisíc metrů čtverečních nábytku Kika.

Už léta čeká na rozšíření brněnská Galerie Vaňkovka. Úřady jí ale zatím nepřejí, takže i ona udělala alespoň to nejdůležitější: přidala místa k sezení ve food courtu.

Jedním z mála nových center by letos měl být Prague The Style Outlets u pražského letiště. Letitý projekt, který pod původním majitelem zkrachoval ještě před otevřením, by se měl po radikálním přepracování otevřít v říjnu 2017. „Máme řadu plánů, které chceme rozvíjet – od propojení letiště a outletu autobusem, sdílení informací o příletech a odletech po společné marketingové kampaně či věrnostní programy a další,“ uvedl Sebastian Sommer z firmy Neinver.

Ani tady nebude chybět v interiéru food court a hřiště pro děti. Sytý zákazník s rodinou zkrátka rád utrácí.

Outletové nákupní centrum u pražského letiště má co nejvíc připomínat uličky staré Prahy. I s lampami, truhlíky a stromy.
Foto: Neinver

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)