Hodně firem dnes volí marketing postavený na emocích. Je to trend, který je na vrcholu, a pokud se zpracování povede a sdělení je publikem pochopeno, je to taky sázka na jistotu. Česká spořitelna opustila animovanou rodinu Palečkových a přešla na koncept skutečných příběhů svých klientů. I výrobce mobilních telefonů Huawei o Vánocích vyslal do éteru apel na to, abychom namísto sledování monitorů elektronických zařízení trávili více času s rodinou.
Co mají tyto reklamy společného? Chytnou nás za srdce. Ovšem Asociace poskytovatelů hospicové paliativní péče – péče poskytované pacientům, kteří trpí nevyléčitelnou chorobou v pokročilém nebo terminálním stadiu – teď dala slovu emoce nový rozměr. Její kampaň totiž téma smrti představuje jinak, než bychom čekali. O svých životech – a o tom, co by v nich chtěli změnit – v ní věcně hovoří skutečně nevyléčitelně nemocní lidé. Doprovodná hudba nás nutí setřít slzu z tváře, vyčíslení doby, která danému člověku ještě zbývá do konce života, nám znovu připomene, jakou hodnotu má čas. Minimalistické zpracování videí zesiluje dopad poselství a nutí nás dívat se až do konce. Název projektu Dobrá tečka je zvolený trefně, úderně a jasně. Shrnout celý život do jedné věty a udělat za ní tečku.
Obavy bych měla ohledně cíle sdělení. Opravdu lidé pochopí, že má šířit osvětu o paliativní péči? Připomíná mi to kampaň The Sanctuary Spa z roku 2015. Její #Letgo video, založené na zpovědích starších dam, se stalo virálním fenoménem, málokdo si však uvědomoval spojení s firmou, která nabízí výrobky pro péči o tělo.
Na homepagi Dobré tečky najdeme pouze videa a lištu s nabídkou dalších stránek, hlubší a viditelnější propojení na projekt samotný, informace, jak se jednotlivec může zapojit, zde chybí. Stačil by výraznější call to action.
Nicméně samotné zpracování tak nelehkého tématu, jakým je smrt – o které mnoho z nás nechce veřejně ani mluvit – si zaslouží velký obdiv. Je zde prezentována úderně a nevyhnutelně. Stojí před námi jako skutečnost, se kterou se musí vyrovnat každý z nás. Jsem si jistá, že zhlédnutí videí nenechá nikoho chladným, přičemž málokdo si k nim dovolí zaujmout negativní postoj. V tomto bodě je jejich sdělení jasné a efektivní. A za to – a za odvahu – patří tomuto projektu můj velký obdiv.
Aneta Drábková, PR manažerka, Geometry Global