Na začátku loňského roku jsme se mohli i v českých médiích dočíst, že němečtí ekologové si našli nového nepřítele. Hamburk prý zakázal používání jednorázových kávových kapslí.
Ve skutečnosti to ale bylo trochu složitější. Hamburské úřady se skutečně rozhodly, že v městských institucích omezí spotřebu jednorázových obalů. A kromě kapslí do kávovarů tak nesmí nakupovat a nabízet ani balenou vodu, pivo nebo další balené nápoje, stejně jako čisticí prostředky, osvěžovače vzduchu, plastové talíře nebo příbory na bázi chloru.
Podle společnosti Nespresso, která jednorázové hliníkové kapsle uvedla na trh už před 30 lety jako první na světě, se však celá věc má ještě trochu jinak. Hliníkové kapsle prý nejenže zachovávají kávu čerstvou a nemění nijak její vlastnosti, ale navíc jsou stoprocentně recyklovatelné. Jedná se tedy o ekologicky šetrný způsob balení kávy.
„Systém recyklace je pro Nespresso velkou prioritou. Použité kapsle stahujeme přímo od zákazníků nebo je možné je odnést do jakékoliv prodejny Nespresso a my se následně postaráme o jejich ekologickou recyklaci,“ říká marketingová ředitelka Nespressa Andrea Petrová.
Kolo jako důkaz
Firma chtěla svým zákazníkům podat důkaz, že hliník je recyklovatelný materiál. V Česku hliník recykluje už od roku 2014, kdy byl spuštěn recyklační program ve spolupráci s lokálním partnerem. Hliník je tady dál využíván v automobilovém průmyslu a kávová sedlina putuje do ekologického vytápění.
Inspirací pro českou pobočku Nespressa byl projekt realizovaný ve Švýcarsku, kde recyklace kapslí běží už víc než 25 let a firma na ní spolupracuje s výrobcem nožů Victorinox. Obě známé značky už druhým rokem nabízejí limitovanou kolekci nožů z recyklovaných kapslí.
Český trh i čeští spotřebitelé jsou však jiní, a Nespresso proto chtělo poukázat na recyklovatelnost hliníku tak, aby zaujalo i zde. Volba padla na jízdní kolo, protože to se tradičně z hliníku vyrábí. A na Festku, českou firmu orientovanou na zakázkovou výrobu exkluzivních silničních kol a rámů.
Švýcarsko-česká spojka
Pražská Festka byla založena v roce 2010 s cílem vyrábět zakázková kola nejvyšší kvality. Firma Michaela Mourečka a Ondřeje Novotného vyrábí kola z oceli, titanu, karbonu a z kombinace těchto materiálů. Od samého začátku fungování sází na vlastní vývoj. Výroba veškerých produktů a strojů je lokální, pouze uhlíkové vlákno je z Japonska.
„Hliník je dlouhodobě jeden z nejpoužívanějších materiálů pro výrobu kol. Vyrobit z použitých kapslí od kávy jízdní kolo, a dát tak hliníku druhou šanci pro nás byla obrovská výzva,“ říká spoluzakladatel Festky Michael Moureček.
Většina recyklovaného materiálu totiž končí v automobilovém průmyslu a dostat se do tohoto procesu s výrobou pár trubek pro jedno kolo se ukázalo jako nereálné.
Nakonec se projekt podařilo dotáhnout do konce i díky nadšení firmy Al-Solid Tomáše Gruse, který ve své slévárně roztavil použité kapsle z Nespressa a do píkových forem odlil potřebné trubky.
Ty pak Festka opracovala do stavu potřebného pro výrobu cyklistického rámu. Proces výroby trval tři měsíce. Trubky vyrobené pro rám obsahují celkem 995 použitých kapslí a na designu disku zadního kola je použito 21 barev, které symbolizují 21 druhů chutí kávy Nespresso.
Originální model dráhového kola Festka Limited Edition for Nespresso, vycházející z modelu Festka Doppler, je založen na propojení trubek z recyklovaného hliníku a trubek karbonových. Spojení karbonu a vyleštěného hliníku působí luxusně a současně netradičně.
„Snažíme se, aby každé kolo, které vznikne v naší dílně, neslo silný příběh, který řekne něco o zadavateli. A i když byl tento projekt mimořádně náročný, myslím, že se to do posledního detailu opravdu povedlo,“ dodává Moureček.
Výstupy v médiích a peníze na nadaci
Stejně jako dostal druhou šanci hliník z kapslí Nespresso, dostalo i kolo šanci pomoci, konkrétně Nadaci Terezy Maxové. Kolo bylo vydraženo v rámci charitativního večera během Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Roman Jasenovec ze společnosti Fincentrum za něj na konto nadace přispěl částkou 160 tisíc korun.
Projekt byl dál komunikován na několika platformách, především prostřednictvím PR nástrojů, on-line a digitální komunikace včetně komunikace se členy Clubu Nespresso. V printu a on-linu generoval na stovku výstupů. Úspěch má i za hranicemi, kde byli díky značce Festka a specializovaným médiím osloveni i fanoušci cyklistiky a designu.
„Z obchodního pohledu se nám podařilo v extrémně krátkém čase navýšit recyklační rate v Česku o 57,8 procenta. Projekt Festka for Nespresso je součástí dlouhodobé kampaně značky na podporu recyklace a my s ním budeme pracovat během celého roku 2017 i v dalších marketingových aktivitách,“ shrnuje Andrea Petrová z Nespressa.
Máte zajímavou case study? Pošlete ji na [email protected].