Datart ve vlaku? Skvělý nápad. Ale nebude fungovat. Zatím

Prodej drobné elektroniky na palubách lepších vlaků Českých drah se jeví jako výborný nápad. On to dokonce i výborný nápad je, jenom nebude fungovat z komerčního hlediska. Alespoň ne zatím. Vysvětlím proč.

Samotný fakt, že je zboží dostupné, ještě není záruka, že se bude prodávat. V zákaznících je potřeba vybudovat návyk, že zboží je na daném místě přirozené kupovat, tedy stereotyp, že se to tak dělá. Jako když na cestě z rakouských Alp na německé benzince kupujete dětem Toblerone a žvýkačky.

Naopak se to ještě nepodařilo na palubách letadel. Jako Čech listuji katalogem a pak při samotném projíždění vozíku rozpačitě dělám, že nevidím. Kdybych byl ale například Rus, mávám ruličkou bankovek a vyhlížím napjatě, kdy už si budu moci koupit luxusní kosmetiku, parfémy nebo šperky. A kdyby se tak náhodou nestalo, nechám obrátit letadlo zpět do vzduchu, abych mohl plánovaný nákup realizovat.

Spolupráce Českých drah a Datartu je ale krok správným směrem a bylo by skvělé, aby se ujal a rozšířil i do jiných vlaků než Pendolino a Railjet. I další cestující totiž mají své potřeby.

Podle statistik jsou hlavními cestujícími ve vlacích tyto cílové skupiny: tramp, pro toho by byly vhodným doplňkovým zbožím struny do kytary a lahváč (ten už ČD nabízejí). Student, který jede na kolej, ten by uvítal kondomy, acylpyrin a Semtex. Seniorky, jež jedou do lázní a uvítaly by scrabble, bingo vůz a pedikúru. Pak tam jsou tatínkové s dětmi jedoucí na výlet, cyklisté jedoucí z výletu a samozřejmě lidé spěchající příměstskou dopravou do práce. Každý potřebuje něco.

Doplňkový neboli komplementární prodej Českých drah je skvělý tah z hlediska image. ČD dlouhodobě bojují o zlepšení vnímání kvality služeb v očích veřejnosti a doplňkový prodej kvalitního zboží z Datartu pozvedá laťku zas o úroveň výše.

Bylo by skvělé, aby obě strany překonaly počáteční rozpaky z malých prodejů, doplňkový sortiment se ujal a do budoucna dál rozšířil.

Jan Dvořák, account director, Geometry Global

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia