Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Chatboti nás moc neberou

Jedním z přecházejících trendů, který nejvíce Čechy zaujal, jsou bezobslužné obchody podobné projektu Amazon Go, kdy má zákazník ve svém chytrém telefonu aplikaci prodejce, ta ho u vstupu do obchodu pomocí Bluetooth identifikuje a on může začít nakupovat. Díky řadě senzorů a algoritmů je možné na konci nákupu bez zdržení z obchodu odejít a peníze za nákup se automaticky strhnou z platební karty propojené s aplikací. Toto zaujalo 54 % dotázaných.

Dalším trendem, který jsme ověřovali, bylo doručování zboží drony. To je vždy před Vánoci využito hlavně jako PR. Stačí totiž vzít celebritu, nějaký malý balíček, přidat příběh a s dronem uletět pár metrů – o buzz v médiích je postaráno. Drony však zaujaly jen 45 % internetových Čechů.

Jako poslední z těch nejsilnějších jsme testovali chatboty. Tedy naprogramované boty, kteří zákazníkům odpovídají na dotazy či je provádí nákupním procesem, například ve Facebook Messengeru. Mají firmám ušetřit náklady a zákazníkům čas.

Reklama
ČEZ

Tento přicházející trend však zaujal nejméně Čechů (32 %). Vykřičet se z plných plic na infolince je pro ně asi příjemnější než zapisovat vulgarismy botovi do chatu, kde stejně bude reakcí na jakýkoliv neznámý výrok „Omlouváme se, ale náš bot Vám nerozumí“.

Virtuální realita je další úžasná věc, ale pro většinu Čechů zatím nepředstavitelná. Po nasazení zatím ne úplně levné helmy vás přenese doslova na jiné místo a poskytne vám úžasný zážitek při sledování živých koncertů, sportovních akcí, ale i filmů. Postupně kolem ní vznikne celá virtuální zážitková ekonomika. Bohužel masivnímu rozšíření virtuální reality brání hlavně velmi nízká penetrace těchto a podobných zařízení a kvůli tomu i nedostatek kvalitního virtuálního obsahu.

Zároveň se stále neví, jestli tento model bude udržitelný, protože virtuální realita je veskrze asociální záležitost, ve srovnání s níž je i tápání na smartphonu ve společnosti výrazně sociálnější.

Rozšířená realita je Čechům blížší než ta virtuální. Spousta z nich si ji vyzkoušela například při hraní Pokémon Go, popřípadě v síti Snapchat. Oknem do ní je chytrý telefon, který k pohledu kamery přidává informace, popřípadě do záběru doplňuje digitální objekty či kompletně nějaké objekty nahrazuje. Využití najde nejen v zábavě, ale i při nakupování, kdy vám u výrobku zobrazí doplňkové informace, či při procházení muzea, kde při pohledu na díla uvidíte i jejich detailní historii.

Otázkou však zůstává, kdy a jestli se některé z těchto přicházejících trendů v ČR uchytí, vždy záleží na celé řadě faktorů, které to mohou ovlivnit.

Autor působí jako head of digital v Nielsen Admosphere.

Reklama
Know
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)