Affiliate marketing je provizní systém na internetu. Mezi jeho největší výhody patří platební model, na kterém tento způsob propagace funguje. „Firma platí až za provedenou akci, což znamená, že náklady na reklamu rostou až s rostoucím výkonem,“ uvádí Robert Studený, výkonný ředitel společnosti VIVnetworks.com, která provozuje affiliate síť.
Inzerent se díky affiliate marketingu nevystavuje riziku, že mu vzniknou obrovské náklady bez jistého výsledku kampaně.
Další výhodou je, že partner, který firmu na svých stránkách propaguje, i firma samotná mají shodnou motivaci a stejný cíl: chtějí prodat daný produkt nebo službu. Affiliate partner se tak bude maximálně snažit, aby reklamu vždy zobrazoval na takových plochách a takovým způsobem, aby po přechodu návštěvníka do e-shopu došlo k nákupu.
Podle Studeného z VIVnetworks.com funguje affilate marketing nejlépe pro hráče v B2C segmentu, zejména v kategoriích, jako je móda, spotřební zboží, zdravá výživa, léky, drogerie nebo nábytek, ale daří se i službám, jako je bankovnictví, pojišťovnictví nebo cestování. Studený se také domnívá, že je vhodný jak pro velké a známé značky, tak pro střední nebo menší e-shopy.
Asi 1,5 procenta svého obratu dává do affiliate marketingu e-shop se spodním prádlem Trenýrkárna.cz. A vzhledem ke zvýšenému množství objednávek a šíření značky si tento kanál chválí. „Platíme jen za realizované nákupy, je to pro nás proto efektivní kanál. Nevýhody vidíme v administrativní náročnosti kontroly a snižování marže kvůli partnerovi,“ shrnuje své zkušenosti Ruslan Skopal, marketingový manažer e-shopu.
Naopak portál Slevomat tento způsob prodeje nevyužívá. Podle slov jejich PR managera Tomáše Holého se jim nelíbí současná úroveň affiliate partnerů a obtížná kontrola toho, jak partner zachází se značkou společnosti.
Dobře si to propočítejte
Firma, která chce s affiliate marketingem začít, by si měla v první řadě stanovit, jak bude výsledky a úspěšnost tohoto způsobu propagace hodnotit. „Většina společností se primárně soustřeďuje na přivedený obrat, pro některé společnosti je důležitý například počet nových zákazníků, případně další ukazatele,“ míní Robert Studený.
Dodává, že dalším krokem je rozhodnutí, za co a jak bude firma vyplácet provizi. „U produktů jde většinou o procentuální provizi z dokončené objednávky, u služeb je to často fixní provize za validní lead, registraci nebo vyplnění formuláře,“ vysvětluje.
Podle Studeného je také důležité, aby marže a odměna pro affiliate partnera byly od začátku nastavené pro firmu profitabilně. Další rozhodnutí, které musí firma před spuštěním affiliate marketingu udělat, je zvolit technické řešení. Může si buď zakoupit či naprogramovat vlastní software, nebo spustit program v již existující affiliate síti.
Schéma popisuje princip, na kterém funguje affiliate marketing.
Foto: MAM