Notino.cz (dříve Parfums.cz) působí na rumunském trhu šest let, Zoot.cz roku a půl a Bonami.cz od října 2016. Jejich zprávy s hospodářskými výsledky hovoří o úspěšné expanzi. V komunikačním mixu převládá u všech tří e-shopů výkonnostní on-line marketing.
Notino.cz
„Oproti době našeho začátku roste konkurence doslova exponenciálně. Zpočátku tam v podstatě žádný konkurent nebyl, dnes působí na on-line trhu jak tradiční retailoví obchodníci, tak i velké multistory a mnoho specializovaných prodejců,“ popisuje stav marketingový ředitel e-shopu Radek Ondrášík. Prodávaný sortiment se v Rumunsku výrazně neliší, vyšší je ale průměrná hodnota objednávky: „To je dáno také tím, že v Rumunsku v současné době neprovozujeme výdejní místa, která obecně průměrnou útratu snižují. U plateb Notina převládá dobírka, ale velký podíl mají také platby kartou on-line.
Zoot.cz
V říjnu 2016 se tým „zooterů“ z původních deseti rozrostl na 35 pracovníků a objednávky přesáhly hodnotu půl milionu eur. „Zoot přinesl na rumunský trh zcela nový byznys model výdejen a odlišný druh komunikace se zákazníkem,“ uvádí Robert Berza, country manager rumunského Zootu. Zatímco podle reportu společnosti Verdict je Česko jedním z „nejhorších“ fashion trhů v regionu – utrácíme za módu cca 2,8 procenta ze svých příjmů-, Rumuni vydají téměř pět procent. Preferují jak sportovní módu a velká loga, tak i extravaganci a designérské kousky. Zároveň jsou ale více orientováni na slevy. „Rumuni se dobře adaptovali na systém vratek, není jim hloupé jako Čechům objednávat si více věcí najednou. Navíc téměř přeskočili fázi desktopů a mnohem více nakupují přes mobil,“ říká tisková mluvčí Zootu Andrea Burgerová.
Bonami.cz
Ke zdvojnásobení loňských tržeb Bonami.cz přispěla vedle prodeje nábytku i expanzce do Rumunska. „I když místní trh e-commerce není tolik rozvinutý, má ohromný potenciál jak kvůli počtu obyvatel a rychlosti růstu, tak kvůli tomu, že si místní zákazníci rádi připlatí za značkové zboží,“ sdílí svůj názor CEO Bonami.cz David Šiška. „Mají například rádi více květinových a barevných motivů. Jsou také zvyklí na platbu dobírkou, která je zastoupena z 85 procent, a není tolik rozšířená debetní karta,“ dodává Šiška. E-shop výdejní místa zatím v Rumunsku nemá, vedle doplňků tam ale rozjíždí nově prodej nábytku.
Zoot otevřel v Rumunsku dosud devět výdejen, z toho šest v Bukurešti. V prosinci 2015 zde začal vydávat i magazín, který vychází jako dvouměsíčník v nákladu 25 000 výtisků.
Foto: Zoot.cz