Už posedmé se v Praze konala konference Copycamp. Pořádající agentura H1.cz tentokrát za hlavní téma zvolila návod, jak poskytnout „první pomoc“ reklamním textům.
„Nenuťte copywritera sedět v kanceláři,“ apeloval Vladislav Bureš, copywriter Ogilvy One. Bureš považuje za častou chybu fakt, že firmy chtějí otextovat desítky produktů denně a copywriter často ani nemá čas se s produkty seznámit a osahat si je. „Pokud my sami nebudeme věřit svým produktům, zákazníky nepřesvědčíme,“ podotkl.
Copywriter by podle něj měl velkou část své práce věnovat studiu produktů a najít to, v čem jsou nejlepší. Měl by se bavit s různými lidmi z firmy, zajímat se o proces výroby, hledat zajímavá data a interpretovat je zákazníkům.
„Řešil jsem problém, že můj syn měl kvůli používání plenek opruzeniny,“ prozradil. Lékařka mu doporučila plenky značky Babylove, které na rozdíl od těch, co používal, opruzeniny nezpůsobují. „Pokud takovou informaci jako textař víte, můžete na ní postavit celou komunikaci,“ doporučil.
Jako příklad firmy, která k psaní textů přistupuje dobře, zmínil společnost Sushiqueen, která se zabývá cateringem sushi pro firmy a jednotlivce. „Pokud Sushiqueen zavádí nějakou novinku, nechá copywriterovi doručit zásilku přesně tak, jak potom přijde koncovému zákazníkovi,“ popsal. Text, který pak o produktu vznikne, nepopisuje jeho složení, ale celý zážitek.
Příliš kreativity textům škodí
Podle UX specialistky Violy Kratochvílové ze společnosti Picards, která se zabývá návrhem webových stránek, by text měl splňovat nějaký cíl. Firmy by se také měly vyhýbat tvoření textů jen proto, „aby na stránkách nějaký text byl“.
Jako příklad copywritingu, který neplní účel, vzápětí uvedla popisek outdoorové bundy Quiksilver v internetovém obchodě s oblečením Zoot.cz. „Cool“ popis obsahuje informaci: „Prošívaná bavlněná podšívka vám bude příjemná na těle, i kdybyste vyšli jen v bundě nazí.“
Ji ale jako zákaznici zajímalo, zda je bunda určena na podzim, či zimu nebo zda v ní nepromokne. „Firma by si měla uvědomit, že nakupování outdoorového oblečení není jen požitek, ale částečně se jedná i o užitnou věc. Proto by popisek neměl být napsaný čistě hédonisticky,“ uzavřela své doporučení.
Ve firmě Sushiqueen textař produkty nejen textuje, ale i testuje.
Foto: Sushiqueen