Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Tomáš Trejbal: Rozvoz potravin nás zajímá, prioritou je ale mezinárodní balíková přeprava

Rozmach e-commerce a zkvalitňování jejích služeb jde ruku v ruce s vývojem logistiky na straně přepravců. Jaké cíle bude DPD sledovat v následujících měsících, a to nejen v rámci e-commerce, ale i balíkové přepravy pro koncové B2C zákazníky, uvádí v rozhovoru pro MAM obchodní a marketingový ředitel firmy Tomáš Trejbal.

Ve chvíli, kdy si zákazník e-shopu vybírá způsob dopravy a nevolí Českou poštu, proč by si měl zvolit zrovna DPD?

Soustřeďujeme se plně na balíkovou přepravu a tu chceme dělat lépe než ostatní. Naši konkurenti například poskytují i přepravu palet, různé systémy skladování, což je část logistiky, do které se ani v budoucnu nechceme pouštět. Loni jsme spustili koncept Přeprava 2.0, v rámci kterého cestu balíku z e-shopu k příjemci doplňujeme o samoobslužné rozhraní pro příjemce, možnost interakce e-shopu s příjemcem v okamžiku předání a další.

Reklama
ČEZ

Jaký máte podíl zásilek pro e-shopy v porovnání s přepravou pro firemní zákazníky?

Loni se poprvé přehoupl počet zásilek ve prospěch segmentu e-shopů, kdy dnes počet balíků koncovým odběratelům činí přibližně 55 procent vůči 45 procentům přepravy mezi firmami.

Funguje ve vztazích mezi přepravci a e-shopy princip exkluzivity? Jak si vůbec e-shopy přepravce vybírají?

Klientů, kteří si zvolí pro e-shop pouze jednoho přepravce, je v e-commerce poměrně málo. DPD většinou figuruje ve volbě dopravy vedle České pošty či další komerční přepravy. Tento stav se neliší od zkušenosti, kterou má DPD v západních zemích. Někdy nás e-shopy osloví samy, zda bychom jim připravili cenovou nabídku, ve velké většině jsou osloveny naším obchodním oddělením. Naším úkolem je přesvědčit klienty, že i přes vyšší cenu, než má Česká pošta, je náklad na přepravu s DPD často nižší díky vyšší kvalitě doručení. Více než 99 procent balíků předaných do přepravy klientům skutečně dodáme, což je v rámci „boje o klienta“ v e-commerce ten hlavní parametr.

Velké e-shopy si zřizují showroomy a svá výdejní místa. Jak se modelu omnichannelu přizpůsobuje DPD, přináší nové příležitosti?

Objem přepravených zásilek se tím nijak výrazně nemění. Kromě ostatních výdejen a showroomů dovážíme balíky i do vlastních odběrných míst DPD Pickup, kterých máme v současnosti po Evropě 30 tisíc. Během tohoto roku nás čeká integrace celé výdejové sítě do jednoho systému, takže si například český student může objednat zboží do výdejny ve Francii či Rakousku, kde pobývá v rámci programu Erasmus. Lidí studujících či pracujících v cizině přibývá, takže to vnímáme jako logický krok ke zkvalitňování služeb v přepravě. Velký potenciál celoevropské integrace výdejních míst vnímáme také v rámci expanze českých firem do zahraničí. V západní Evropě jsou výdejní místa výrazně populárnější než v Česku. Snad to pramení z naší nechuti chodit si pro balík na poštu.

E-shopy se předhánějí v rychlosti dodání zboží, což opět ale závisí na logistice…

Zkracování lhůty pro doručení je jeden z největších trendů a DPD v něm vidí jednu ze svých priorit. Loni jsme zavedli doručování v sobotu a zároveň i doručení v den objednávky, což má vliv zejména na impulzní nákupy. V západních zemích má již DPD spuštěnu službu doručování do jedné hodiny od objednání, výběr časového okna pro doručení i například distribuci čerstvých potravin. Tyto trendy sledujeme a promýšlíme termín jejich příchodu na český trh.

Což svádí k další otázce, zda či kdy se stanete přepravcem pro e-shopy s jídlem.

Podle posledních průzkumů bude do roku 2020 každý druhý Evropan nakupovat potraviny on-line. Přeprava čerstvých potravin znamená dosti odlišný logistický řetězec, musíte hlídat teplotu a další parametry. Zatím sledujeme vývoj on-line obchodu s potravinami v evropském měřítku a data verifikujeme v měřítku pro český trh. Potenciál vidíme jak v objemu běžných nákupů potravin, tak i v rostoucím objemu tzv. gurmánských objednávek. Letos se tak ale určitě nestane. Výjimkou bude služba pracovně nazvaná Wine Logistics pro bezpečnou přepravu vína.

Co jsou tedy letošní priority pro DPD?

Vidíme velký potenciál pro expanzi českých klientů do zahraničí, a to jak e-shopů, tak přímých výrobců. Rádi bychom českým firmám více otevřeli trhy ve Velké Británii, Francii a dalších evropských zemích. Další prioritou bude zaměření na zákaznickou zkušenost. Začali jsme výrazně v loňském roce, kdy jsme začali požadavky segmentovat a kaskádovat dle takzvaných skillů. Na podzim jsme na ústřednu nasadili inteligentní samoobslužný systém. Zákazník si tak může pohodlně odbavit základní dotazy bez čekání na operátora. Letos plánujeme nasazení nové generace naší webové aplikace DPD kurýr.

Možná stále málo lidí ví, že DPD nabízí sběr a přepravu balíků pro koncové zákazníky.

V přepravních službách pro B2C zákazníky vidím nevyužitý potenciál a s tím i naše rezervy. Plánujeme proto webovou platformu pro Aukro, eBay a další podobné portály, kde by si prodávající už při vyřizování objednávky mohli zvolit způsob dopravy přes DPD tím, že by ve formuláři zadali údaje nutné pro vyzvednutí zboží. Rovněž uvažujeme o kontextové reklamě na Facebooku, a to i mezinárodně. S ohledem na již zmíněné studenty je Facebook pro nás hodně důležitý.

Tomáš Trejbal, obchodní a marketingový ředitel, DPD CZ

Před nástupem do DPD v červnu 2016 působil na vedoucí pozici v divizi firemních klientů ve společnosti UPC. Začínal ve společnosti EuroWeb na pozici obchodního manažera a od roku 2003 převzal zodpovědnost za obchodní tým pro celou Českou republiku. V roce 2005 se stal obchodním ředitelem Tele2. Později pracoval na různých pozicích ve společnosti Telefónica O2 a přispěl k jejímu vstupu do oblasti IT služeb.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)