Nova bojuje s Radiokomunikacemi o hybridní vysílání

Mezi největším tuzemským distributorem signálu, Českými Radiokomunikacemi (ČRa), a nejsledovanější komerční televizí panuje napjatá atmosféra.

Navenek se projevuje tím, že na hlavní stanici Novy, kterou v pozemním vysílání šíří právě ČRa, není aktivní nabídka hybridní televize. Je to přitom reklamně zajímavá platforma, jejíž výnosy si pochvaluje řada televizí na českém trhu.

Jenže na hlavní Nově ji v současné době vidí jen diváci, kteří mají satelit nebo kabelovou televizi. „Naši hybridní aplikaci mají UPC, Skylink i další kabelové a satelitní TV nebo multiplex 4. Nemají ho domácnosti, které přijímají signál od Českých Radiokomunikací. Důvodem je, že jsme se dosud s Českými Radiokomunikacemi nedohodli,“ sdělil MAM obchodní ředitel Novy Jan Vlček.

Ve zmíněném multiplexu 4 však vysílají „vedlejší“ programy Novy, ne její nejsledovanější hlavní kanál. „Požadavky na implementaci hybridní aplikace, které si České Radiokomunikace stanovily, jsou pro nás nepřijatelné,“ dodal Vlček.

Televize se při nasazování hybridního vysílání vydala vlastní cestou a nepoužívá nástroj od Radiokomunikací. „ČRa připravily technologické řešení pro poskytování služeb prostřednictvím HbbTV, které zajišťuje integritu vysílacích sítí a kybernetickou bezpečnost. Toto řešení již dnes využívá většina zákazníků, kteří poskytují své aplikace, služby a obsah prostřednictvím HbbTV v DVB-T sítích,“ vyjádřil se za provozovatele jeho ředitel regulace Marcel Procházka.

Obchodní stránku sporu s Novou Radiokomunikace komentovat nechtěly.

Majitel televize, skupina CME, dlouhodobě dává najevo svou averzi vůči druhé fázi televizní digitalizace, která bude pro Radiokomunikace podstatným zdrojem příjmů. Přechod začne letos a Češi si budou muset znovu obměnit televizory, resp. set-top-boxy, pokud nepodporují technologii DVB-T2. Proces má být dokončen do pěti let.

„Digitální pozemní televizní vysílání je technicky zastaralé a příliš nákladné, neekonomické. My jako televizní skupina platíme provozovatelům digitálního pozemního vysílání každoročně spoustu peněz, aby se naše pořady dostaly k divákům. Existují přitom mnohem levnější technická řešení,“ argumentoval v loňském rozhovoru pro Hospodářské noviny ředitel televize Christoph Mainusch.

Na Slovensku dokonce sesterská stanice Markíza od nového roku úplně odešla z pozemního vysílání. Tamní televizní trh je ale jiný, v Česku stále přijímá vysílání „přes anténu“ většina domácností. Pro Novu by tak stejné rozhodnutí znamenalo drastický propad sledovanosti.

„Pokud České Radiokomunikace nejsou otevřené distribuci našeho HbbTV, je to zároveň jednoznačný signál, že terestrické vysílání má své technologické limity, které jsou dnes u ostatních platforem překonané. Odklon diváků od terestriky vidíme i v dalších zemích,“ přidává se obchodní ředitel Vlček. 

A na závěr naznačuje, že tahanice o hybridní vysílání může přerůst v něco většího. „Momentálně s Českými Radiokomunikacemi vyjednáváme, ale bez zjevného posunu, neboť jejich požadavky považujeme stále za nepřijatelné. Vzhledem k postavení ČRa na trhu analyzujeme, zda není jejich postup zneužitím dominantního postavení. Zvažujeme podniknutí dalších kroků,“ uzavírá.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-17

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-17

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Algoritmus
Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Andrea Štěpánová
Tomáš Pravenec
Bohém Bolek Polívka
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
SHORTLIST(8)
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
SHORTLIST(8)