Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jord Nikov: Slovenský digitální marketing je oproti českému hravější

Máte svůj kanál o reklamě na YouTube. Proč jste s tím začal?

Měl jsem předtím blog s názvem Mladý kreativec, kde jsem psal o marketingu. Blogů na toto téma přibývalo a mně postupem času chyběla motivace pro psaní. Pak se rozběhla vlna vlogerů. Lidé si zvykli konzumovat tento typ obsahu, takže jsem chtěl být součástí tohoto trendu a využít efektivity tohoto formátu. Prvotní motivací bylo určitě self promo mojí osoby jako kreativce.

Kdo tento vlog sleduje?

Reklama
ČEZ

Většinou jsou to lidé z mediální branže či reklamních agentur. Nebo také lidé, kteří se točí kolem webu: webdesignéři nebo programátoři. Velkou část tvoří i studenti marketingu. Těm imponuje „kamarádská“ forma předávání informací. Občas tam zabloudí člověk reklamou nepolíbený a napíše mi: „Přestaň mudrovat a radši si najdi dobrou práci“.

Dostal jste i nabídku na komerční spolupráci na vlogu?

Ne. Já nemám obrovská čísla sledovanosti a nejsem pro značky zas až tak atraktivní. Ale reklamní trh je tu velmi malý. Pokud vím, že si moje video přehraje 200 lidí, kteří jsou z reklamy, tak je to úplně dostačující. Nepotřebuji mít statisíce odběratelů, když vím, že pro mě je relevantních všeho všudy 5000 lidí.

V novoročním vlogu jste předvídal, že rok 2017 bude ve znamení osobností prezentujících značky. Jak jste to myslel?

Sleduji i v zahraničí, že lidé jsou přesycení komunikací značek směrem k nim. Do popředí vystupují osobnosti, které se stávají tváří značky. My tu máme knihkupectví Martinus a Michala Meška. Je to odborník, a když se řekne Martinus, lidé si představí jeho. Firmy si budou hledat interní ambasadory, jejichž komunikace je vnímaná pozitivněji, než když na ně bude mluvit jen značka s logem.

Na vlogu jste se vyjadřoval v tom smyslu, že slovenský marketingový časopis Stratégie neplní dobře svou úlohu. Jaká by to měla být?

Kvalitní informace a obsah jsou základ. Někteří z marketérů si nepřečtou AdAge nebo AdWeek a spoléhají jen na informace v časopise. I když nejsme velký trh, obsah by měl být psaný profesionálním stylem a měl by poskytovat přidanou hodnotu. Pokud má médium na trhu monopol, mělo by se stát výkladní skříní této branže a edukovat, to dělá teď málo.

Jak vidíte úroveň českého a slovenského digitálního marketingu?

Já osobně to vnímám jako jeden trh. Mám pocit, že v Česku jsou častěji kampaně postavené na datech a jsou profesionálnější z pohledu výkonnostního marketingu. Na Slovensku je to více postaveno na kreativitě a nápadu. Přijde mi, že slovenské reklamy jsou hravější.

Vaše agentura Jandl poslala loni do Cannes dokonce pět zástupců. Proč?

Byla to pro nás vedoucí pracovníky velká motivace a inspirace. Po návratu jsme přemýšleli, jak to nasbírané know-how předat dál našim klientům, a začali jsme i jinak přemýšlet. Pro agenturu je to i promo. Klienti mohli vidět, že chceme pracovat na světové úrovni. A budoucím klientům ukazujeme, že myslíme mimo hranice. Řada lidí ani neví, co je Cannes za festival, takže jsme se je snažili edukovat, točili jsme vlogy a psali články.

Standardně přicházíte s ATL konceptem a snažíte se ho implementovat do digitálu?

Je to různé. Někdy přijde zadání na digitální kampaň a my vymyslíme nápad, který má nakonec přesah do off-linu. Náš největší klient je Coop Jednota a ten je vysloveně postavený na ATL spotech. Je v nich dlouhodobě symbol bači a naháněče ovcí. Tady je typické, že se nejdříve přijde se spotem a postupně se našívá na ostatní formáty, včetně digitálu.

Nedovedu si představit, že lidé, kteří tam nakupují, jsou cílovka pro digitální kampaně.

On-line fanoušci této značky jsou celkem aktivní. Na Facebooku máme 80 000 fanoušků a podle mě jsou to jedni z nejlepších fanoušků na Slovensku. Nemusíme se potýkat s nenávistnými komentáři. Lidé jsou tam strašně vděční. Je třeba si uvědomit, že nepotřebují robustní technologické řešení. Stačí jim čtyřikrát do roka nějaká nenáročná soutěž, postavená na vtipu. I když se hraje o poměrně malé ceny, fanoušci Jednoty tím doslova žijí. Technologická náročnost ale nesmí být pro tuto cílovou skupinu překážkou.

Jord Nikov, digitální kreativní ředitel, Jandl

V bratislavské reklamní agentuře Jandl má na starosti veškeré digitální výstupy, mimo jiné pro značky Coop Jednota Slovensko, Wüstenrot nebo značku luxusního oblečení Nehera. Začínal jako grafik, prošel si agenturami Wiktor Leo Burnett,MUW Saatchi & Saatchi, Mayer/McCann Erickson a Digita.sk.

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)