Když v průběhu loňska spustila v Česku svůj (ne)e-shop Ikea, nechala se konkurenční nábytkářská značka Kika slyšet, že spustí nákupy na internetu v dohledné době také. Stalo se tak na konci ledna. Až příští měsíce ukážou, jak se dva největší hráči českého trhu v kategorii bydlení ujmou rolí tržních lídrů, které zaujímají v kamenném světě. Zatím ale jejich přístup k prodeji přes internet připomíná spíš lehké našlapování a mapování terénu před plnohodnotným vstupem na český a potažmo i evropský e-commerce trh. E-shopy obou firem totiž zatím provázejí nejrůznější omezení, která již dnes nejsou u zavedených českých e-commerce hráčů typu Alza.cz či Mall.cz myslitelná. V případě Ikey zmiňme třeba nemožnost platby zboží na prodejně, u Kiky zase omezené možnosti doručení zboží a nepřehledné ceny za dopravu. Pozorný zákazník narazí u e-shopu Kiky i na německy psané popisky nebo občasná přesměrování nakupujícího na rakouskou doménu kika.at. Zbytečné chyby, které se ale dají snadno a rychle napravit.
Pak jsou zde i objektivní překážky, které zatím prodeji nábytku na internetu ve větší míře brání. Od „interních procesů“ přes opravdu náročnou logistiku až po nedostatečně rozšířené technologie na straně zákazníků. Jednou z nich je tzv. rozšířená realita (augmented reality), s jejíž pomocí ještě před nákupem snadno zjistíte, jak bude daný kus nábytku vypadat u vás doma. Toto řešení mají nabídnout nejmodernější smartphony s podporou Googlu teprve letos a hodně si od něj slibují vedle nábytkářů i další globální značky.
Prodávat postele, skříňky a kuchyně je prostě specifická věc. On-line nákupy nábytku zatím tvoří přibližně jen 10 procent obratů všech retailových hráčů v České republice, což znamená, že růstový potenciál je značný. Samotná Ikea ostatně již loni prohlásila, že „plnohodnotný“ e-shop můžeme v Evropě očekávat „nejpozději v roce 2019“. U brandů Kika a Ikea je prodej v on-line světě hlavně příležitostí k významnému posílení jejich nevelkých podílů v oblasti e-commerce, kam vstoupily obě firmy mezi posledními z velkých obchodních řetězců s nábytkem v Česku. Spuštění vlastního e-shopu znamená tedy v obou případech teprve začátek dlouhé cesty.
Ondřej Klega, ředitel marketingu, Acomware