Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nejmenší problém s komercí má rap

Prostupování značek do populární hudby není nový trend. Uvažování o hudbě jako o účinném komerčním nosiči se datuje zhruba od roku 1982, kdy vznikla hudební televize MTV. Tady se začal projevovat potenciál náctiletého publika a jeho možné kupní síly a snaha firem působit na mladé skrze jejich hudební idoly.

To, co produkovalo největší zisky, prodej desek, ztratilo centrální postavení v rámci obchodu s populární hudbou. Rok 1996, kdy byly zisky z prodejů největší, je dnes nenávratně pryč. Teď zde objem peněz každoročně konstantně klesá. Hudební průmysl musel přijít s řešením, čím tento ušlý zisk nahradit.

Hudba se v současnosti vyskytuje v kontextech, které toho mají s tradičním vydavatelským modelem pramálo společného. Největší současný internetový obchod s hudbou iTunes nevznikl z popudu vydavatelství, ale firmy Apple. Podobně je to i se Spotify.

Reklama

Opak se děje v živé hudbě, návštěvnosti festivalů a koncertů jsou historicky na nejvyšších číslech. Pro firmy je dobré být na festivalech typu Colours of Ostrava a jiných živých vystoupeních vidět.

Pro různé firmy je možné do tohoto segmentu vstoupit. Je jedno, zda se jedná o chipsy, colu nebo sluchátka. Jejich přítomnost v této branži je nejviditelnější, co kdy byla. Funguje to obdobně v tuzemské scéně nebo v zahraničí, rozdíl je jen v objemu peněz.

Nejmenší problém s komercionalizací má rapová a hiphopová scéna. Ta je totiž založená na prosazení se a vydělávání peněz. Řídí se filozofií „Zbohatni, nebo chcípni“. Pokud se podíváte na Instagram rapových umělců, uvidíte, jak pracují se spřátelenými značkami, například s oblečením.

Opačný extrém je punkhardcorová scéna, která se profilovala v Americe od konce 70. let, umělci v tomto hudebním směru mají v zásadě antikapitalistické postoje a nepouštějí mezi sebe žádné korporace ani značky.

Autor je redaktorem týdeníku Respekt.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)