Český reklamní průmysl – stejně jako celá ekonomika – zažívá konjunkturu. Hrubé výdaje na reklamu nejenže meziročně stouply z loňských 70,9 miliardy korun na 80,3 miliardy. České agentury získaly historicky největší počet ocenění v mezinárodních soutěžích a úspěšně expandují do zahraničí. Ať už tím, že zakládají v zahraničí své pobočky, nebo tím, že z Prahy pracují pro vícero zemí. I platy v reklamě narostly o osm až deset procent. Tento byznys však začal mít problémy s náborem kvalifikovaných lidí. Ústy svého předsedy Marka Hlavici to oznámila Asociace komunikačních agentur (AKA).
Hrubé monitorované výdaje na reklamu podle společnosti Nielsen Admosphere loni meziročně stouply o 13 procent. Největší část investic šla do televize, TV reklama podle tohoto zdroje zaznamenala také největší růst. Podle prezidenta AKA Jana Binara je však nejdynamičtějším segmentem komunikačního průmyslu digitál, ze kterého je ovšem monitorována pouze displejová reklama. A podle Davida Čermáka z agentury Momentum vůbec nejrychleji rostly neměřitelné aktivační nástroje, jako je shopper marketing.
S dynamickým růstem ale souvisí i rostoucí poptávka po kvalifikovaných zaměstnancích. „Na trhu práce to vypadá špatně. Roste cena práce i poptávka po absolventech technických oborů. Největší zájem je o programátory, analytiky dat, UX odborníky a mediální plannery,“ vysvětlil Hlavica s tím, že situaci ztěžuje to, že o tyto zaměstnance komunikační průmysl soupeří s řadou velkých technologických společností.
„Nejvíc nás brzdí nedostatek pracovních sil. Tlak na mzdy je neuvěřitelný a neúměrný,“ potvrdil šéf české pobočky sítě Dentsu Aegis Network a předseda rady Asociace mediálních agentur (ASMEA) Petr Chajda s tím, že reklama se musí naučit na trhu práce konkurovat také něčím jiným než jen výší nabízeného platu.
Lucie Češpivová, která reprezentuje sekci českých agentur, připomněla, že AKA sice nepřipravuje nějaký společný náborový koncept, má ale projekty, které slouží ke vzbuzení zájmu mladých lidí o komunikační branži. A Binar, jinak ředitel agentury McCann Prague, je optimistický. „Snažíme se dát najevo, že reklama už neznamená hlavně přesčasy, ale příležitost vytvářet skvělé věci. Česká reklama je světově konkurenceschopná a praxi u nás chtějí i absolventi odborných škol z Británie,“ říká s tím, že AKA spolupracuje i s vysokým školstvím.
Reklamnímu průmyslu v současnosti prospívá i to, že ke změně myšlení došlo i u klientů. „Po období ořezávání nákladů si klienti si uvědomují, že budou mít jen tak dobré lidi, jaké si zaplatí,“ dodal prezident AKA.