Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zákazníci chtějí apolitické značky

Vyjádření politického stanoviska může pro firemní image znamenat katastrofu. Na počátku přitom nemusí být žádný manifest. Dění po amerických volbách ukazuje, že stačí jen veřejně vyjádřený souhlas nebo nesouhlas manažerů s kroky konkrétního politika.

Pocítila to například značka populárních tenisek New Balance. Její viceprezident pro vztahy s veřejností Matt LeBretton řekl deníku Wall Street Journal, že „s prezidentem Trumpem se věci uberou správným směrem“. Komentoval tím sice Transpacifickou obchodní dohodu, kterou chce Trump vypovědět, ale výrok se rychle rozšířil na sociálních sítích, kde bez kontextu dostal úplně jiný náboj. Reakce zákazníků, kteří Trumpovi nefandili, byla tvrdá. Na sociálních sítích se začaly šířit nahrávky, na kterých obuv zmíněné značky její majitelé na protest pálí, vyhazují do popelnice a různě ničí. Nikoho už nezajímalo dodatečné vysvětlení manažera, který zdůrazňoval obchodní kontext svého tvrzení. Vypovězení Transpacifické obchodní dohody podle firmy umožní vyrábět víc bot přímo ve Státech, a čelit tak levnému dovozu. New Balance také podotkla, že proti smlouvě se stavěla i Hillary Clintonová.

Situaci pak ještě zhoršil neonacista Andrew Anglin, který tenisky New Balance nadšeně označil za novou oficiální obuv bílé rasy. „Bude to fantastické. Poznáme se podle bot,“ napsal na antisemitském webu Daily Stormer. New Balance se ohradila, že netoleruje žádnou formu rasové nesnášenlivosti.

Reklama
ČEZ

Naběhl si také majitel nejstaršího amerického pivovaru, miliardář Dick Yuengling. I on oficiálně podpořil Donalda Trumpa s tím, že mluví za „své hochy“, tedy za celou firmu. Zejména na Twitteru se začali šikovat odpůrci z řad jednotlivců i pivních spolků a vyzývali k bojkotu značky Yuengling & Son.

Zákazníci politiku odmítají

I v Česku majitelé některých značek dávají najevo osobní politické postoje. Typické jsou kampaně Radima Jančury, který letos polepil autobusy plakáty proti ministru vnitra nebo spustil antikampaň namířenou vůči jihomoravskému hejtmanovi Michalu Haškovi. Politická stanoviska vyjadřoval na billboardech i pivovar Bernard.

Co na to zákazníci? Podle výzkumů si 61 procent lidí myslí, že by značky měly být apolitické. Pouze sedm procent lidí pak uvedlo, že to není potřeba.

Sociální sítě zaplnily záběry pálených, splachovaných či jakkoliv jinak ničených tenisek New Balance. Zákazníky přitom rozčílil jediný výrok vytržený z kontextu, na který se nabalila podpora neonacistů.
Foto: Twitter

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130