Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Tenisky s podpisem a káva v Cadillacu

Do e-shopu při nedostatku času a z pohodlnosti, do obchodu za personifikovanými službami, kontakty a zážitky. Tak nějak by se dala charakterizovat motivace nakupujících při volbě jedné či druhé z forem prodeje. V případě vybraných prodejních prostor více i méně známých značek v New Yorku či Torontu už nemůže být řeč o fikci, Nike, Ikea, North Face či Cadillac zde dokazují, že tradiční retail nemusí nudit.

Přidejte servis na míru a exkluzivitu

Tři klíčové trendy pro úspěšný retail budoucnosti představil na konferenci POPAI Day 2016 Petr Šimek, ředitel agentury Wellen. Ten své postřehy ze zahraničních cest dokumentuje textově i vizuálně na svém Retail Blogu.

Personifikace není buzzwordem jen pro e-commerce, její všemocný efekt se promítá do prodejen sportovních značek Nike a North Face v New Yorku či do lahůdkářství Sobeys v Torontu. V North Face na Páté avenue si například můžete nechat na vybraný outfit cokoliv přišít, zvolit si barvu stehů a podobně. Sobeys se zase exkluzivně zaměřuje na zákazníky z nejbližšího okolí, podle dat o skladbě jejich nákupních košíků plánuje objednávky zboží. Londýnský showroom Audi na Picadilly vám zas umožní, abyste si na digitálních displejích „sestavili“ svůj vysněný vůz a rázem se pak ocitnete v jeho 3D modelu.

Reklama
ČEZ

Druhý trend uvádí věta: Neprodáváme jen zboží, ale nabízíme komplexní řešení. Čili už vás netlačíme k prodeji, ale ptáme se, jak vám můžeme pomoct. Značka Sonos, jež se specializuje na reproduktory, předvádí ve svém newyorském obchodě kvalitu zvuku v malých vestavěných domečcích.

Třetí trend pak odkazuje k retailu coby ambientnímu médiu. „Role obchodu je vedle běžného prodeje pojímána jako nástroj pro budování vztahu se značkou nebo s jejími hodnotami,“ uvádí Petr Šimek. V Česku jsme zatím svědky toho, jak diskontní řetězec Lidl modernizuje své běžné prodejny, v Hamburku je už o krok dále: otevřel zde pop-up obchod k prezentaci svých módních kolekcí. Google v New Yorku zase ve svém showroomu ukázal, na čem jeho zaměstnanci právě pracují.

Data agentury Wellen potvrzují roli značky. Český trh zvolna přebírá zahraniční trendy

Wellen již třetím rokem rea­lizoval výzkum zákaznického chování a preferencí. Většina výstupů je určena pro potřeby klientů agentury, některá zjištění však slouží k predikci obecných trendů pro český retail.

Jedna z otázek položených respondentům vedla k oblíbenému místu nákupu, a to jak podle značky prodejce, tak charakteristik daného obchodu.

Oproti loňsku mírně narostla obliba Lidlu, Teska, Albertu a večerek. Lidl je preferován pro příznivé ceny, sortiment, zajímavé akce a kvalitu. Od obchodu konkrétní značky odrazuje nejvíce cenová image, nedostupnost, fronty u pokladen a nepřehlednost v uspořádání prostoru a vystavení zboží. Při porovnání prodejen v roce 2014 a letos si respondenti více všímají chování personálu, prostředí prodejny a benefitů. Obecně se lépe orientujeme ve větších formách, každý pátý zákazník hledá v supermarketech nejčastěji běžné potraviny (cukr, mák, droždí, těstoviny či petržel).

Nový směr retailu

Výhodná cena je dnes podle Wellenu samozřejmostí. Je třeba hledat způsoby, jak správně komunikovat filozofii značky a konkrétní obsah, který může být zákazníkovi ku prospěchu. Pokud značka v ATL reklamě komunikuje čerstvost, musí to být vidět na první pohled i v prodejně.

Personifikace do detailu: když si v Nike Soho navrhnete 3. prosince svou verzi tenisek, od barvy přes design tkaniček až po nápisy či vzory, do Štědrého dne vám je doručí.
Foto: Wellen

Prodej a komplexní řešení: newyorská optika Warby Parker funguje zároveň i jako komunitní centrum. Změří vám zrak, brýle vyčistí, vyberou skla a obroučky a mezitím dáte řeč se sousedy.
Foto: Wellen

Retail je ambientní médium i pro Cadillac House NYC, kde se tradice snoubí s pokrokem. Galerijní přehlídka historických i nejmodernějších modelů, kavárna, VIP lounge, místo pro eventy – to vše táhne do prostor na Hudson street, které automobilka otevřela letos v květnu.
Foto: Wellen

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)