Když se nad ní zamyslíte, řeknete si, že téměř nic. Až na jedno: oba letos dokázali dodat médiím zajímavý obsah. Z tohoto hlediska je, při vší úctě k Jirkovi Královi, zajímavější Avast. Jeho letošní vítězství ve třech kategoriích, které patřily do kompetence odborné poroty, totiž naprosto jasně ukázalo základní poučku PR. Můžete vybudovat fantasticky výkonnou firmu, můžete dlouhé roky dělat svoji práci na světové úrovni, můžete mít dokonce naprosto pohádkový příběh, zkrátka můžete se třeba rozkrájet, ale dokud vlastně děláte jen svou běžnou agendu, neštěkne po vás ani pes. K tomu, aby utrousil nějaké to haf, musíte udělat něco, co je mimo standard.
V závodech o publicitu vítězí ten, kdo dokáže médiím dodávat zajímavý obsah – tedy něco nového, něco, co tu ještě nebylo. Je úplně jedno, jestli si médium sami vytvoříte, nebo jestli pro svůj obsah dokážete získat nezávislá média. Dokonce ani nezáleží na tom, jaký konkrétně ten obsah je. Jediná důležitá věc je to, aby pro médium a jeho čtenáře, posluchače nebo diváky byl relevantní, aby je zaujal.
Jistě, v briefu najdete i jiné požadavky, například aby obsah podporoval brand, ale to je problém kreativy a exekuce. Z hlediska média je tahle podmínka naprosto nedůležitá. Obsahu je k dispozici obrovské množství a neustále vzniká další. Není divu, protože jeho potřeba pořád roste – čím víc je médií, tím víc obsahu potřebují. A tím menší zásah každá jednotlivá zpráva má. Světy těch, kdo nadšeně sledují videa Jirky Krále, a těch, které opravdu zaujala zpráva o koupi AVG Avastem, se téměř neprolínají.
Neplyne z toho vlastně nic nového. To, že obsah je král, že čtenost není vliv a že sledovat pouhý počet výstupů je nesmysl, víme všichni dávno. Letošní Křišťálovka to jen velice názorně připomněla.
Ivo Minařík, senior consultant, AC&C Public Relations