Nejvíc lidí si stáhne aplikaci na základě doporučení od známých, zdůraznil na konferenci Mobile Internet Forum Karel Lyčka, ředitel brněnské firmy Asymbo, vyvíjející aplikace pro e-shopy. Poradil také praktické tipy, jak vytvořit úspěšnou klientskou aplikaci.
„Zákazník na internetu je jako na tržišti. Všude je spousta prodejců a může si vybírat. Oproti tomu nákup v aplikaci je podobný tomu v kamenném obchodě. Spotřebitel se v ní cítí pohodlně, víc utratí a konkurence je na míle daleko. Nejtěžší ale je ho do tohoto krámku dostat,“ popsal Lyčka největší úkol marketéra, tedy donutit uživatele, aby si aplikaci konkrétního obchodu vůbec stáhl.
Zároveň zdůraznil, že v App Storu, kam si chodí pro aplikace majitelé telefonů s operačním systémem iOS, jsou viditelné populární aplikace. Dostat se mezi ně vyžaduje šířit o nich povědomí i jinde než v App Storu, především nabídnout odkaz ke stažení na stránkách samotného e-shopu. Další cestou je směrovat uživatele na speciální podstránku, kde se dozví hlavní výhody poskytovaných aplikací. Protože tento způsob stažení je nepřímý, někteří uživatelé mohou v procesu odpadnout, na druhou stranu jsou ti, kteří si aplikaci přesto nainstalují, více motivovaní.
Použijte „chytré“ linky
Technicky by měly e-shopy nabízet aplikaci přes tzv. univerzální link. To je speciální adresa, která sama pozná, zda přichází uživatel z mobilního telefonu, i to, jestli už aplikaci nemá nainstalovanou. Link pak vede na různé cílové stránky, buď vyzve ke stažení, nebo otevře aplikaci. Pro tvorbu univerzálních linků je možné využít nástroje Branch nebo Fireplace.
Stažením však úsilí marketéra nekončí. Dalším úkolem je zajistit, aby se lidé do aplikace vraceli. Jedním z nástrojů, který s tím pomůže, jsou vyskakovací notifikace. Reakce od uživatelů bývá v řádu hodin. Notifikace může také sloužit jako připomenutí značky. „Poté co jsme poslali notifikaci, se nám návštěvnost webu zvýšila o 20 procent,“ doplnil Lyčka. Podle jeho zkušenosti není opodstatněná obava, že by kvůli těmto zprávám lidé hromadně aplikaci odinstalovávali. „Asi jen půl procenta uživatelů si po odeslané notifikaci aplikaci smaže,“ doplnil. Důležité je podle něj uživatele nepřehlcovat a posílat jim ve vyskakovacích notifikacích obsah, který je zaujme.
Bez důvodu vás stahovat nebudou
O svoje zkušenosti s vyskakovacími notifikacemi se podělil i Jan Šromek, produktový designér Slevomatu. Ten v lednu spustil aplikaci Hele, zaměřující se na akce na poslední chvíli. Prozatím si ji stáhlo 25 tisíc uživatelů a tisíc z nich ji používá denně.
Uživatelům, kteří si ji stáhnou, nabízí komfort v tom, že pro uplatnění slevy nemusí nikam volat ani tisknout vouchery. Platbu za nákup provedou jedním kliknutím.
Slevomat si dělal výzkum mezi zákazníky, kteří si aplikaci nestáhli, aby zjistil důvody, proč tak neučinili. Jako hlavní argumenty uváděli nedostatek místa v telefonu, neznalost obchodu s aplikacemi pro Android nebo vyčerpaný datový balíček. Řada zákazníků také tvrdila, že si aplikaci „někdy“ stáhnou.
Nejochotněji lidé hodnotí
Ne všichni lidé, kteří aktivně používají aplikaci, automaticky uvidí také vyskakovací notifikace. Zákazníci se zařízeními od Applu musí jejich příjem potvrdit, uživatelé Androidu je mohou vypnout.
„Nejúspěšnější jsou notifikace, které vyzývají k hodnocení po uplatnění kuponu a nabízejí konkrétní opakovaný nákup, když zákazník akční nabídku využil a my máme stejnou akci opět k dispozici. Tuto notifikaci však pošleme v případě, že byl zákazník spokojený,“ shrnul Šromek. Dále Slevomat posílá zprávy podle polohy, kde se uživatel nachází, nebo mu připomíná nabídky, které si prohlížel. Vůbec nejúspěšnější akcí doposud byla necílená notifikace, kterou Slevomat posílal na všechny zákazníky. Promoval v ní kopeček zmrzliny za tři koruny.
„Pokud o uživateli máme málo dat, snažíme se ho reaktivovat tím, že mu pošleme alespoň obecnou notifikaci s počtem nových nabídek v aplikaci,“ uzavřel Šromek.