Záměr oslovit JAD Productions se žádostí o rozhovor jsme měli v redakci již delší dobu a po opakovaném úspěchu v letošní mezinárodní eventové soutěži EUBEA byla volba respondenta pro rozhovor k tématu o eventech jasná. O launchi nové kolekce Adidasu NMD jsme již psali (viz MAM 43), takže nás logicky zajímalo přední jméno agentury, Yemi A. D. Ten ovšem v té době věnoval veškerý čas a energii soutěži Tvoje tvář má známý hlas. Čas pro rozhovor si však našla jeho pravá ruka a autorka kreativních konceptů pro oceňované eventy Adidasu, Socialbakers či Volkswagenu Sandra Švehlíková.
Po boku tanečníka a producenta Yemiho A. D. a v osmičlenném týmu agentury JAD Productions vymýšlí a kočíruje večírky a konference pro nadnárodní značky. Trofeje ze soutěže EUBEA a Czech Event Awards naznačují, že si vede dobře.
Záměr oslovit JAD Productions se žádostí o rozhovor jsme měli v redakci již delší dobu a po opakovaném úspěchu v letošní mezinárodní eventové soutěži EUBEA byla volba respondenta pro rozhovor k tématu o eventech jasná. O launchi nové kolekce Adidasu NMD jsme již psali (viz MAM 43), takže nás logicky zajímalo přední jméno agentury, Yemi A. D. Ten ovšem v té době věnoval veškerý čas a energii soutěži Tvoje tvář má známý hlas. Čas pro rozhovor si však našla jeho pravá ruka a autorka kreativních konceptů pro oceňované eventy Adidasu, Socialbakers či Volkswagenu Sandra Švehlíková.
Vaše agentura je spjata s tanečníky, vy sama jste studovala dějiny umění. Jak se ve výsledku vaše inspirace uměním odráží v teaseru eventu pro klienta?
Kdybych to měla uvést na příkladu projektů pro jednoho z našich prvních klientů, Adidas, tak má práce začíná vyhledáváním a bookingem netradičních lokací, umělců s talentem oslovit cílovou skupinu, návrhy grafiky a dalších objektů pro akci, oslovením partnerů, kteří dodají osvětlení, catering a tak dále. Každý tento díl by měl přitom perfektně zapadat do sdělení, které nám chce vlastně značka svou akcí předat. Adidas jako globální značka dobře pochopil, že se musí začlenit do lokálního prostředí, chce-li uspět u mladých lidí. Ti rádi vidí lokální osobnosti spojené se známým brandem. Vyhledat ty správné tváře pro klienta typu Adidas je pro nás proto klíčové. V zahraničí mají třeba Ritu Oru, v Česku dostaly eventy značky více do povědomí blogerku Adelu Chloe (The Aesthet).
Podle jakého klíče si influencery vybíráte, stačí úspěšnost na sociálních sítích?
Publikum sledujících je určitým vodítkem, ale zdaleka ne jediným, a oslovujeme i umělce, kteří ani profil na Instagramu či Facebooku nemají. Sledujeme jejich umělecký i názorový potenciál, snažíme se najít neokoukané tváře, představitele „urban culture“, undergroundu. Rapeři, rockeři, blogeři, umělci – je jedno, o jaký jde styl, musí ale umět mladé něčím oslovit, dávat jim pozitivní vzor. Tak třeba skejťák, umělec, filmař David Kačírek: je člověkem, kterého si vážíme jak po osobní, tak po umělecké stránce, a přitom není osobností ze sociálních sítí. Budoucnost v mezinárodním měřítku má podle mě Logic, jde neuvěřitelně nahoru, publikum jej nevnímá už jen jako dospívající hvězdičku.
Kromě eventů pro Adidas jste dostali ocenění i za eventy pro Socialbakers či Volkswagen. Liší se ve vašem pojetí práce hodně příprava akcí pro B2B klienty?
Určitě je zde větší kontrolovatelnost, nemám tolik prostoru pro invenci v otázce lokací a cateringu, firmy většinou volí větší prostory typu Forum Karlín či Kongresové centrum. Pořád se však snažíme přimíchat do produkce pro B2B i trošku toho uměleckého řemesla, což snad bylo vidět i na konferenci Elasticom 2016 pro O2 nebo právě na Engage Prague.
Vážně po vás chtějí firmy vždy mix tance, hudby a netradičních lokací ? Nemůže to někdy naopak mít rušivý efekt?
Samozřejmě, ne všechny klienty naše pojetí eventů baví a raději dají přednost tradičním chlebíčkům, známému moderátorovi a hezkým hosteskám. Ti, co nás osloví nebo přizvou do tendru od nás ale umělecké pojetí očekávají a baví je to. Trendem dneška je, že po vás chtějí koncept, strategii, postavit vizáž eventu v souladu s jejich brand image a zároveň image eventem zvýraznit.Ať už děláme pro Avon či farmaceutickou společnost MSD, vždycky se inspirujeme navzájem.
U firemního eventu se dá bohatý catering předpokládat, ale jakou roli hraje občerstvení u akcí typu Teniskology?
Zase, musí to jít ruku v ruce s designem té akce. Když pozveme dvě stovky influencerů na launch Adidasu NMD do prostor Orca, už se od nás nějaká kreativita i v otázce cateringu očekává. Nápad je zde ceněn více než množství.
Kromě sdílení zážitků z akce na sociálních sítích – máte i další hodnoticí kritéria, když nejde primárně o prodejní akci?
Vždy je tu feedback s klientem, interní hodnocení, na sítích pracujeme s hashtagy. Pro mě osobně je vždy nejlepší zpětnou vazbou množství sdílených fotek. A pak mě samozřejmě těší, když vidím na vlastní oči, že se publikum baví. Spousta lidí investuje do nových, moderních zdrojů pro eventy, přitom stačí třeba zavěsit houpačku à la stará pneumatika. Ráda recykluji a myslím, že znovuobjevování již známého a jistá střídmost baví i mladou generaci.
Hojně využívaný je v poslední době videomapping, dá se o nějaké konkrétní preferenci mluvit i v oblasti hudby? Michala Davida asi na svých akcích nepouštíte…
Ale ano, zrovna Michala Davida občas bookujeme, klienti si ho žádají a my to respektujeme, je to zkrátka volba jedné části generace. Bookujeme ale umělce různých žánrů, i ze zahraničí.Trendy samozřejmě sledujeme.
Máte u konkrétních umělců exkluzivitu?
Máme exkluzivní smlouvy s několika tanečníky. Na tanečnících agentura vyrostla, bez nich a Yemiho by tu nebyla. Proto je podporujeme, dáváme jim po celý rok práci.
Konkurence by mohla říci, že vám nyní v byznysu hodně pomáhá Yemiho jméno, je to tak, třeba při účasti v tendru?
Mediálně známý se Yemi stal až díky show Tvoje tvář má známý hlas. Ti, co ho znají už delší dobu, ale ví, že jeho síla tkví i v něčem jiném: skvěle ovládá slovo, umí lidem naslouchat a když jde to tendru, kope za svůj nápad do konce, což je jedna z jeho zásad.
S čím souvisí to, že možná mnohé firmy pak mají pocit, že si vás nemohou dovolit…
V práci s rozpočtem vždy začínáme částkou na jeho stropu a pak postupně ubíráme a ladíme v souladu našeho návrhu a požadavků klienta.
Co je snem každého event managera? Vtažení účastníků do děje?
Přesně tak, a nemusíte hned lidem dávat masky nebo je nechat zpívat. Stačí takové zdánlivé maličkosti, jako když všichni současně natáhnou ruce, aby se něco stalo… Dám příklad: podíleli jsme se na velkém eventu pro německou centrálu Adidasu v Berlíně. Továrna byla rozdělena na dvě části. V první části probíhal třicetiminutový konferenční program s klasickým sezením. Náhle, když poslední spíkr domluvil, tanečníci strhli plachtu za ním (kabuki drop) a přetáhli ji přes celý sál nad hlavami diváků. Jelikož tam bylo okolo 500 lidí, už to opravdu mělo sílu. Následně se před zraky publika objevily kulisy městečka s boxerským ringem ve středu, nad ním hrála DJ z NYC a party mohla začít. Zde se pak předváděly ty nejnovější kolekce Adidasu. A tohle si lidé pamatují.
Do jakých lokací se ráda vracíte?
Určitě do prostor Fora Karlín, kde když si vymyslíme, aby tanečník létal, tak to jde zařídit. Pak samozřejmě máme rádi prostory zdejší budovy Orco, příjemně působí i olomoucký areál kolem NH Hotelu. Jsem průzkumník a ráda objevuji zajímavá pražská zákoutí.
A akce pod širým nebem?
S tou jsme měli poprvé zkušenost až letos v září, v rámci Ynspirology festivalu na parkovišti před Metropolí Zličín, kde vyrostlo kontejnerové městečko. Trošku jsem se bála, zda tam ty děti za YouTubery přijedou a nebude to jen akce pro nakupující zvědavce, ale ve finále nám to skvěle vyšlo včetně počasí.
Eventy produkujete i v zahraničí. Ambice otevřít si tam pobočku máte?
Yemi se chystá…
Sandra Švehlíková
Je kreativní ředitelkou v agentuře JAD Productions. Jako absolventka oděvní školy v Brně pracovala jako kostymérka v Divadle Husa na provázku. Později, během studií na Pedagogické fakultě UK, se dostala coby stylistka k zakázkám pro Yemiho Dance Academy a agenturu JAD Productions. Postupně pak pronikala do dalších eventových disciplín. Inspiraci pro svou práci zároveň čerpá z dějin umění, které vystudovala. „Je dobré, když se do světa eventů přidávají lidé z jiných oborů, z umění. Tam pak vznikají ty přidané hodnoty“, míní Sandra Švehlíková, entuziastická objevitelka nových talentů a tajemných pražských zákoutí.