Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Soutěže budou mít volnější pravidla

Pro každého obchodníka jsou zákaznické soutěže jedním ze základních marketingových nástrojů v oblasti podpory prodeje. Přesto česká legislativa dlouhodobě staví podnikatelům překážky v podobě zákazu spotřebitelských loterií. Související pravidla jsou nedůvodně složitá a i přes opakovanou snahu o jejich úpravu se v minulosti zásadním způsobem neměnila. Dlouhodobě diskutované změny konečně přijdou od roku 2017.

Současnost: překážky a riziko pokuty

Dnes se zákazník obvykle účastní soutěže na základě koupě zboží nebo služby. Setkat se ale můžeme i s požadavkem v podobě účasti na propagační či reklamní akci, kterou podnikatel organizuje.

Zákazníka samozřejmě nejvíce zajímá, jaké výhry a za jakých podmínek může získat. Populární variantou je slosování účastníků, což zaručuje nižší administrativní a organizační zátěž pro podnikatele a představuje atraktivnější variantu i pro samotné zákazníky. Právě v této oblasti ale současná legislativa klade největší překážky. Zakázaná je totiž soutěž, při které je určen výherce náhodným výběrem, tedy i slosováním.

Reklama
ČEZ

Pokud chce podnikatel takovou soutěž uspořádat, musí ji nejen oznámit finančnímu úřadu, ale zároveň dávat jen nepeněžní výhry, jejichž hodnota za kalendářní rok nepřekročí 200 tisíc Kč. Hodnota jednotlivé výhry přitom nesmí překročit hranici 20 tisíc Kč. Pro marketing soutěž ztrácí na významu už jen kvůli nákladům na její pořádání. Nepeněžní výhra v hodnotě několika tisíc korun stěží zaručí takový zájem zákazníků, který povede k efektivnímu zviditelnění podnikatele v porovnání s vynaloženými náklady. Pořádáním soutěže v rozporu s uvedenými pravidly se podnikatel navíc vystavuje hrozbě sankce až do výše deseti milionů korun.

Riziko pokuty se dá ovšem eliminovat tak, že o výherci rozhodne dovednostní nebo vědomostní soutěž. Tehdy se totiž nejedná o zakázanou spotřebitelskou loterii a podnikatel pak může poskytovat i vyšší výhry, aniž by soutěž musel oznamovat úřadům. Takové soutěže ovšem mají vyšší nároky na stanovení přesných pravidel, ztrácejí na atraktivnosti a mají vyšší náklady. A ani v těchto případech nelze vyloučit hrozbu sankce kvůli zpochybnění pravidel.

Změna: marketing není hazard

Nový zákon o hazardních hrách je naproti tomu postaven na zcela jiné koncepci. Evropská legislativa považuje soutěže marketingového typu podporující prodej, související ochranu spotřebitele i jednání podnikatelů za marketing, nikoliv za hazard. Proto budou nově zahrnuty do regulace nekalých obchodních praktik v rámci ochrany spotřebitele a opouští regulaci hazardu.

Pořadatelé marketingových soutěží tedy nebudou nuceni složitě přemýšlet nad otázkami či dovednostmi, nastavovat způsob určování výherců, rozhodovat se, zda umožní prvek náhodného výběru, či kontrolovat přesnou hodnotu výher.

Pokud nebude v pravidlech nutnost jakéhokoliv vkladu či sázky ze strany zákazníka (samotná koupě zboží nebo služeb za jejich obvyklou cenu není vkladem či sázkou), potom je možno určit výherce podle uvážení podnikatele, včetně losování. Odpadá povinnost oznamovat soutěž finančnímu úřadu a nově bude možné poskytovat kromě věcných cen přímo i peněžní výhry.

Neznamená to ale, že marketingové soutěže budou zcela uvolněny a ponechány na libovůli podnikatele. Při organizaci soutěže nesmí docházet k nekalým obchodním praktikám. Stručně řečeno: podnikatel musí jednat s odbornou péčí a poctivě. Svým jednáním nesmí podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele nebo uplatňovat praktiky, které by mohly k takovému narušení vést.

Co to znamená konkrétně? Nemůže poskytovat klamavé informace ohledně soutěže, nepravdivé či přehánějící informace o cenách a tím navádět spotřebitele ke koupi zboží a účasti v soutěži, nebo dokonce avizovanou výhru neposkytnout.

I přes uvolnění pravidel by měli podnikatelé zůstat obezřetní a pravidla soutěže pro zákazníky předem pečlivě připravit. Porušení pravidel totiž bude pod hrozbou sankce až do výše pěti milionů korun kontrolovat Česká obchodní inspekce.

Autor je advokátem v mezinárodní advokátní kanceláři PwC Legal.

 

Od roku 2017 bude na vás, jak určíte výherce marketingové soutěže, třeba i losem. Ale nesmíte sáhnout k nekalým obchodním praktikám, jinak si na vás došlápne ČOI.
Foto: Shutterstock

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)