Naučili jsme naše klienty, co to je „content marketing“? Začínáme pracovat na zakázkách, kde jsme přímo poptáni na content marketing, a ne na PR? Ano. Občas. Ale často nevíme, jak nastavit mechanismus platby za tvorbu obsahu, za jeho rozesetí v médiích a především za nápad a strategii. Klienti mají pocit, že jsme přece jenom na papír přenesli něco, co sami věděli. Často se stává, že zapomínají ohodnotit schopnost vhledu a vytažení esence značky na povrch, následně pak celkovou formulaci myšlenky. Přece i logo Nike je jen taková odfláknutá fajfka šejdrem…
Designérka Carolyn Davidsonová za něj kdysi dostala 35 dolarů a teď má hodnotu desítek miliard dolarů. Svou práci vykázala na faktuře jako práci na 17,5 hodiny. Je to nádherný příklad, co pro firmu může znamenat 17,5 hodiny designéra nebo jakéhokoliv jiného odborníka z oblasti komunikace.
Probírat to chceme i na konferenci, kterou pořádá Asociace content marketingu 16. listopadu. Chci do Prahy přivézt kus inspirace ze zahraničí a pozvat na pódium i špičky z našeho trhu. Budeme mluvit o firemním obsahu z mnoha různých úhlů pohledu. Ptáte se, proč potřebují čeští markeťáci inspiraci ze zahraničí a vidět práci tamních marketérů? Vždyť přece v zahraničí pracují oproti Česku s takovými rozpočty, že je pro ně až k neuvěření, že tady s těmi našimi doručujeme tak fantastické výsledky…
Inspirace ale přichází právě díky tomu, že jiný kraj má jiný mrav. Zásadní je rozdíl v chápání rozpočtů. V zahraničí značky znají hodnotu práce a pro jednotlivé komunikační kanály a formáty v multichannelu jsou schopny vyšetřit adekvátní peníze. Jsou napřed. A umí svou práci změřit.
Seděla jsem s potenciální klientkou na schůzce, a když mi řekla, že na propagaci své značky chce dát pouze osminásobek sumy, kterou dala za své vizitky, tak jsem se málem odporoučela pod stůl. Vizitky pošle tiskárna jedním klikem do výroby, my bychom týdny pracovali. Tak moc si klient váží své značky, že není ochoten za její komunikaci dát téměř nic, nebo jen hodnotu srovnatelnou s několika kliknutími v tiskárně? To ale nejde. Rozpočty „za hubičku“ padají „na hubu“.
Autorka je ředitelkou agentury Freya.