„Mnoho newsroomů v současnosti využívá Google Trends k tomu, aby zjistily, jaké příběhy lidi zajímají právě teď a které by měly dál promovat na sociálních sítích,“ řekla na nedávném pražském summitu News Impact Beata Bielová, specialistka z mediálního inkubátoru Google News Lab. Jak při své prezentaci nástrojů Google Trends vysvětlila, sledování podobných údajů je klíčové zejména kvůli distribuci obsahu k mladým lidem. Jak specialistka Googlu dodala, data jsou momentálně aktualizována v reálném čase, snadno tedy zjistíte, jaká témata „žijí“ na různých místech světa.
Šikovným pomocníkem při vytěžování dat jsou od roku 2013 také statistiky z YouTube. Ačkoliv je primární funkcí této platformy přehrávání videí, jedná se i o jeden z největších vyhledávačů. „YouTube je hlavním vyhledávačem pro věkovou skupinu šestnáct až osmnáct let. Kromě hudby zde lidé hledají i další obsah,“ uvedla specialistka Googlu. Velmi snadno tak zjistíte, jaká videa jsou populární v daných zemích a která témata jsou „cool“.
Pozor na chybný výklad
I takový obří archiv internetových dat, jako je Google, má své nedostatky při praktickém užití, na které marketéři i odborníci z mediálního prostředí občas zapomínají. „Je potřeba mít stále na paměti, že se jedná ‚pouze‘ o data z jednoho vyhledávače a jsou to data o poměrech vyhledávaných výrazů,“ připomíná Tomáš Pflanzer, ředitel digitálního oddělení Nielsen Admosphere. Využití Google Trends při marketingových analýzách tak musí být velmi opatrné.
„Některé agentury do Google Trends zadají dvě značky a myslí si, že ta, která je výše umístěná, je silnější, případně že je silnější její trend. Bohužel, tak to není,“ říká Pflanzer. Jedním dechem pak dodává, že je vždy potřeba doplňovat k výzkumům kontext a neuvazovat se pouze a jen na první graf. Další riziko popisuje i Josef Šlerka, odborník na sociální sítě ze společnosti Socialbakers: „Google Trends je lepší na velkém objemu hledání, takže jeho síla roste s populací uživatelů – a ta česká není nijak velká,“ upozorňuje analytik.
Jednou z hlavních nevýhod je, že při analýze dat z Google Trends neuvidíte důvody, proč se najednou lidé o konkrétní slovo zajímají. Příčiny musíte identifikovat jinde. To v zásadě říká i samotná specialistka Googlu. „Google Trends a poskytovaná data jsou velmi důležité a užitečné. Nástroj byste ale neměli používat samotný bez dalších zdrojů,“ doporučuje Bielová.