Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Golden Drum 2016: Menší, ale aktuální

Třiadvacátý Golden Drum byl menší, skromnější a méně sebevědomý. Běžný návštěvník Lublaně, pokud zrovna nezamířil na městský hrad, kde se odehrávala většina festivalových aktivit, jeho konání vůbec nezaznamenal. Možná na to mělo vliv i počasí, které netypicky pro tuto roční dobu a místo vydatně působilo na hlavní město Slovinska vytrvalým deštěm, a část programu se tak místo na hlavním nádvoří odehrávala v prostorech hradu.

Přestože počet přihlášených prací odpovídal festivalovému standardu, počet účastníků byl na první pohled mnohem nižší, stejně jako věková skladba hostů. Převažovali mladí a vidět bylo mnohem méně známých tváří, ať už ze zahraničí nebo překvapivě i z místní reklamní scény.

Jestli za to může přesun místa konání, přičemž Lublaň není takovým lákadlem jako Portorož, nebo složení programu, je otázka. Roli mohly sehrát i změny, jimiž prošla marketingová komunikace v posledních letech, kdy vliv klasické reklamy klesá a celé odvětví se transformuje a přizpůsobuje technologickým trendům.

Reklama
ČEZ

Dokonalé řemeslo a měřitelný účinek

Velké oživení festivalu tak představovali předsedové obou hlavních sekcí, Best Piece a Best Practice, Eduardo Marques, výkonný kreativní ředitel agentury 180LA z Kalifornie, a Graham Lang, vedoucí kreativní ředitel Y&R Advertising pro JAR a Afriku.

Oba předvedli nakažlivé nadšení nad soutěžními pracemi. „Téměř všechny práce jsou kulturně relevantní nejen s ohledem na zemi vzniku, ale často mají celosvětový přesah. Fakticky jsou to díla srovnatelná s úrovní prací třeba v Cannes. Vůbec nejlepší byly kousky z kategorií Digital, Out of Home a Press,“ nechal se slyšet Eduardo Marques. „Opravdu nás baví takhle vrcholně odvedená řemeslná práce a dokázaný účinek kreativních kampaní, klobouk dolů,“ dodává Graham Lang.

Měřitelnost účinků kampaní je pádným argumentem i pro Davora Bruketu z chorvatské agentury Bruketa & Žinič OM: „Technologie přináší konec kreativity dělané jen pro kreativitu. Dnes můžete i u klasických kampaní měřit účinek v reálném čase.“ To je vidět především v kategoriích PR, Digital nebo Activation Programme, které dokazují, že každá promyšlená kreativní kampaň opravdu funguje.

Sociální sítě a obava z budoucnosti

Vzájemné doplňování kreativních řešení a technologií se promítlo i do přednášek a workshopů doprovodného programu, kde mu sekundoval trend využití sociálních témat v běžné komunikaci značky nebo výrobku. Tento trend mimo jiné potvrdil i letošní Gunn Report, prezentovaný výkonnou ředitelkou Emmou Wilkieovou, kde osm z deseti nejkreativnějších kampaní loňského roku obsahuje sociální moment.

Uvolněnou atmosféru festivalu občas lehce narušila debata o nejisté budoucnosti reklamní branže, vedená na workshopech, panelových diskusích i v předdveří, která rozkryla rozdíl mezi generacemi a zeměmi regionu v chápání kreativní práce a způsobu spolupráce s klientem.

Oproti minulým ročníkům festivalu Zlatý buben, konaným v mondénním prostředí sluncem zalité Portorože, kde se promenádovali „admani“ staré školy, působilo letošní vydání festivalu v hipstersky laděné Lublani pod ubrečeným nebem jako z jiného světa.

Golden Drum svou proměnou i programem dokázal, že nic není věčné a je potřeba se postavit novým výzvám čelem. Přesto, nebo možná proto, zatím zůstává Golden Drum největším reklamním festivalem střední a východní Evropy.

Co bylo letos jinak

Místo: Pompézní hotel v jadranském přímořském letovisku nahradil moderně zrekonstruovaný středověký hrad na kopci uprostřed hlavního města.

Kategorie: Dřívější rozvětvený systém kategorií a porot dostal řád a podobu dvou hlavních kategorií, Best Piece a Best Practice, s podkategoriemi, které lépe reflektují změny v chápání a způsobu komunikace.

Počasí: Jestliže býval týden, kdy probíhal Golden Drum, téměř bez výjimky vždycky pěkný, tak letos tohle přestalo platit.

Atmosféra: Setkání mistrů světa, kteří lusknutím prstu změní směr otáčení Země, se proměnilo v přehlídku konceptů, jak vytvořit se spotřebitelem vztah založený na důvěře.

Lidé: Mladší generace přijíždějící na kole a ženy prosazující svůj názor vystřídaly vševědoucí blahosklonné muže v limuzínách a netýkavé kreativce síťových agentur.

Autor je nezávislým kreativcem působícím ve Slovinsku.

 

Golden Drum se místo přímořského letoviska Portorož poprvé konal v Lublani.
Foto: Golden Drum

Reklama
MMcite
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)