Reklama
Megaboard

Antonín Parma: Nikde není psáno, že kreativní lidé patří výhradně do agenturního světa

Loni jste opustil po sedmi letech agenturní svět. Jaká byla vaše motivace odchodu na klientskou stranu?

Důvod je prozaický. Svět komunikace a marketingu se v posledních letech rapidně proměnil a já chtěl být vždy tam, kde se nové věci rodí, kde je možnost je nějak významněji ovlivnit a řešit komplexně. K tomu je v agentuře čím dál méně příležitostí.

Několik let jste strávil v australských agenturách Hyro a Grey. Nakolik to byla zásadní zkušenost?

Původně jsem tam odcestoval jako student na marketingový kurz. Nakonec z toho byly dva roky v Sydney, z nichž čerpám dodnes. Vzhledem k tomu, že jsem tam byl ještě před nástupem ekonomické krize, byly rozpočty a důvěra klientů úplně na jiné úrovni. V Hyru jsme dělali kampaně pro Electronics Arts nebo Red Bull. Mou epizodu v Greyi už krize ovlivnila dramaticky. Rozpustili kreativní oddělení a já se rozhodl vrátit do Česka

Sestavoval jste interní agenturní tým u O2, nyní máte na starosti kreativu v Livesportu. Nejsou lidé prací na jednom brandu „vyhořelí“?

Nikde není psáno, že kreativní lidé musí sedět v agentuře. Ba naopak. Smyslem interních kreativních týmů je, aby práce jejich členů byla na úrovni samotného produktu. S oblibou také říkávám, že zdejší marketing trpí „syndromem českých dálnic“. Marketéři mají často pevně nastavený rozpočet na reklamu, který musí vyčerpat, jinak o něj přijdou. Interní tým nepotřebuje žádné složité briefy. Přesně ví, co má dělat, protože zná produkt a ví, za kým zajít. Dokáže velmi rychle reagovat na změny, přicházet s inovacemi, které dávají smysl, a být iniciátorem změn.

Jaká je typologie zaměstnanců v interním týmu?

V rámci kreativního týmu působí designéři, textaři i vývojáři. Řešíme čtyři hlavní oblasti, brandbuilding a strategii, komunikaci a selfpromo, rozvoj samotného produktu a v neposlední řadě oblast inovací.

Jak úspěšně se vám v něm daří skloubit produkt s jeho komunikací?

Když jsem sem přišel, byl Livesport produktově orientovaná společnost. Jeho produkty měly padesát milionů uživatelů, o nichž s nadsázkou říkám, že si o Livesportu řekli mezi sebou. Dnes komunikujeme mnohem více. Počet uživatelů nám narostl na 65 milionů a stále vidíme potenciál pro další růst. Chceme způsobit revoluci ve světě sportovního zpravodajství. Uvědomujeme si, že komunikace se netýká jen fantastické „big idey“, ale především provázanosti jednotlivých kanálů, relevance a načasování.

Odkud berete vlastně sportovní data?

V Třebechovicích máme plnicí centrum, které pracuje 24 hodin denně a sedm dní v týdnu. Tři sta administrátorů tu prostřednictvím interních nástrojů ověřuje a doplňuje data. Když padne v zápase rozhodující gól, administrátor zapisuje jméno střelce a způsob zakončení. Na základě těchto informací se pak roboticky vytváří komentář k zápasu, který se generuje ze 16 tisíc předem připravených větných spojení. Máme třicet jazykových verzí, jinak by to ani dělat nešlo.

Nabízíte svá data i třetím stranám?

Děláme servis koncovým uživatelům. Nicméně v Dánsku jsme loni koupili firmu Enetpulse, která se orientuje na B2B řešení a dodává sportovní data televizím a novinám.

Plánujete expanzi do chytrých televizí?

Aktuálně experimentujeme s Apple TV. Její vývoj se nese v duchu hledání nových cest a nápadů, které nám mohou pomoci i při vývoji našich dalších produktů. Pro srovnání, aplikace pro Apple TV má potenciál v řádu stovek tisíc uživatelů. Naše stávající aplikace pro chytré telefony si stáhlo už dvacet milionů lidí.

Antonín Parma, kreativní ředitel, Livesport

Původní profesí reklamní kreativec, který zásadní zkušenosti posbíral v australských agenturách Hyro a Grey. Zpátky do Česka ho zahnala až ekonomická krize. Sedm let vedl kreativu v agentuře Nydrle, v níž zakládal mimo jiné interní agenturní tým u O2. Po návratu ze Sydney dostudoval České vysoké učení technické.

„Největší pozornost na Livesportu má fotbal. Na webu produkt používají hlavně sázkaři, zato mobilní aplikace je spíše fanouškovská záležitost,“ říká Antonín Parma. 

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále