Loni jste opustil po sedmi letech agenturní svět. Jaká byla vaše motivace odchodu na klientskou stranu?
Důvod je prozaický. Svět komunikace a marketingu se v posledních letech rapidně proměnil a já chtěl být vždy tam, kde se nové věci rodí, kde je možnost je nějak významněji ovlivnit a řešit komplexně. K tomu je v agentuře čím dál méně příležitostí.
Několik let jste strávil v australských agenturách Hyro a Grey. Nakolik to byla zásadní zkušenost?
Původně jsem tam odcestoval jako student na marketingový kurz. Nakonec z toho byly dva roky v Sydney, z nichž čerpám dodnes. Vzhledem k tomu, že jsem tam byl ještě před nástupem ekonomické krize, byly rozpočty a důvěra klientů úplně na jiné úrovni. V Hyru jsme dělali kampaně pro Electronics Arts nebo Red Bull. Mou epizodu v Greyi už krize ovlivnila dramaticky. Rozpustili kreativní oddělení a já se rozhodl vrátit do Česka
Sestavoval jste interní agenturní tým u O2, nyní máte na starosti kreativu v Livesportu. Nejsou lidé prací na jednom brandu „vyhořelí“?
Nikde není psáno, že kreativní lidé musí sedět v agentuře. Ba naopak. Smyslem interních kreativních týmů je, aby práce jejich členů byla na úrovni samotného produktu. S oblibou také říkávám, že zdejší marketing trpí „syndromem českých dálnic“. Marketéři mají často pevně nastavený rozpočet na reklamu, který musí vyčerpat, jinak o něj přijdou. Interní tým nepotřebuje žádné složité briefy. Přesně ví, co má dělat, protože zná produkt a ví, za kým zajít. Dokáže velmi rychle reagovat na změny, přicházet s inovacemi, které dávají smysl, a být iniciátorem změn.
Jaká je typologie zaměstnanců v interním týmu?
V rámci kreativního týmu působí designéři, textaři i vývojáři. Řešíme čtyři hlavní oblasti, brandbuilding a strategii, komunikaci a selfpromo, rozvoj samotného produktu a v neposlední řadě oblast inovací.
Jak úspěšně se vám v něm daří skloubit produkt s jeho komunikací?
Když jsem sem přišel, byl Livesport produktově orientovaná společnost. Jeho produkty měly padesát milionů uživatelů, o nichž s nadsázkou říkám, že si o Livesportu řekli mezi sebou. Dnes komunikujeme mnohem více. Počet uživatelů nám narostl na 65 milionů a stále vidíme potenciál pro další růst. Chceme způsobit revoluci ve světě sportovního zpravodajství. Uvědomujeme si, že komunikace se netýká jen fantastické „big idey“, ale především provázanosti jednotlivých kanálů, relevance a načasování.
Odkud berete vlastně sportovní data?
V Třebechovicích máme plnicí centrum, které pracuje 24 hodin denně a sedm dní v týdnu. Tři sta administrátorů tu prostřednictvím interních nástrojů ověřuje a doplňuje data. Když padne v zápase rozhodující gól, administrátor zapisuje jméno střelce a způsob zakončení. Na základě těchto informací se pak roboticky vytváří komentář k zápasu, který se generuje ze 16 tisíc předem připravených větných spojení. Máme třicet jazykových verzí, jinak by to ani dělat nešlo.
Nabízíte svá data i třetím stranám?
Děláme servis koncovým uživatelům. Nicméně v Dánsku jsme loni koupili firmu Enetpulse, která se orientuje na B2B řešení a dodává sportovní data televizím a novinám.
Plánujete expanzi do chytrých televizí?
Aktuálně experimentujeme s Apple TV. Její vývoj se nese v duchu hledání nových cest a nápadů, které nám mohou pomoci i při vývoji našich dalších produktů. Pro srovnání, aplikace pro Apple TV má potenciál v řádu stovek tisíc uživatelů. Naše stávající aplikace pro chytré telefony si stáhlo už dvacet milionů lidí.
Antonín Parma, kreativní ředitel, Livesport
Původní profesí reklamní kreativec, který zásadní zkušenosti posbíral v australských agenturách Hyro a Grey. Zpátky do Česka ho zahnala až ekonomická krize. Sedm let vedl kreativu v agentuře Nydrle, v níž zakládal mimo jiné interní agenturní tým u O2. Po návratu ze Sydney dostudoval České vysoké učení technické.
„Největší pozornost na Livesportu má fotbal. Na webu produkt používají hlavně sázkaři, zato mobilní aplikace je spíše fanouškovská záležitost,“ říká Antonín Parma.