Spotřebitelské trendy vycházející ze studií Connected Consumer a Retail Trends v FMCG segmentu představili zástupci výzkumné agentury GfK na konferenci GfK Kronberg.
Diskonty vs. e-commerce
Výrobky krátkodobé spotřeby sice patří v rámci globální e-commerce stále k menšině, objemy i hodnota nákupních košíků se však pozvolně zvedají. Český trh nechává v otázce nákupu FMCG produktů on-line s 1,9 procenta podílu na celkovém objemu zboží za sebou třeba Dánsko, Nizozemsko i Německo.
Český „on-line“ zákazník preferuje na internetu stále hlavně cenu, rád si však připlatí za extra služby, které ušetří čas. V prvním pololetí 2016 nakupovalo potraviny či drogerii na internetu podle dat GfK 29 procent zdejších spotřebitelů, více než polovina z nich nakupuje on-line opakovaně. V „on-line“ košících převládají především drogistické zboží, krmivo a výrobky související s chovem domácích mazlíčků a produkty pro děti. Výdaje domácností do nákupu privátních značek se pohybují kolem jedné pětiny z celkové částky. Na internetu nakupujeme na úkor času a peněz utracených v hypermarketech a malých pultových prodejnách, naopak téměř vyrovnaný je poměr e-shop vs. diskonty, kterým se v ČR velmi daří.
Myslete na retenci
Ředitel GfK Tomáš Drtina věří, že předpokladem úspěchu obchodníků je být mentálně neustále napřed před zákazníky a být s nimi v kontaktu on-line i off-line ještě před nákupním rozhodnutím. Protože životní styl nás všech akceleruje a Amazon si prý již testuje patent na předpovědi objednávek vracejících se zákazníků.
Jeden z majitelů Zootu, Oldřich Bajer, je však vůči poznání potřeb a odhadu chování zákazníků v in-store prostředí skeptický. Zda u vás nakoupí, či nikoliv, je čistě věcí náhody a jedině „digitální vztah“ se zákazníkem je plně měřitelný a podchycený. E-shopové platformy jako Zoot, Zelando či Asos, prodávající portfolio více módních značek, mají dle Bajera jako jednu z předních výhod schopnost udržení vztahů se zákazníkem, a tedy poměrně značnou retenci. Monobrandy provozující e-shop mají podle něj, neuvěřitelné vysoké akviziční náklady v poměru s nízkou loajalitou kupujících.
Výhodu prodeje přes módní platformu objevila třeba americká značka Gap. Podle Oldřicha Bajera je pro většinu obchodníků s módou výzva, jak se vypořádat s běžnou mírou 50 procent vratek.
Foto: Gfk