Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Význam ceny dohání úspora času

Spotřebitelské trendy vycházející ze studií Connected Consumer a Retail Trends v FMCG segmentu představili zástupci výzkumné agentury GfK na konferenci GfK Kronberg.

Diskonty vs. e-commerce

Výrobky krátkodobé spotřeby sice patří v rámci globální e-commerce stále k menšině, objemy i hodnota nákupních košíků se však pozvolně zvedají. Český trh nechává v otázce nákupu FMCG produktů on-line s 1,9 procenta podílu na celkovém objemu zboží za sebou třeba Dánsko, Nizozemsko i Německo.

Český „on-line“ zákazník preferuje na internetu stále hlavně cenu, rád si však připlatí za extra služby, které ušetří čas. V prvním pololetí 2016 nakupovalo potraviny či drogerii na internetu podle dat GfK 29 procent zdejších spotřebitelů, více než polovina z nich nakupuje on-line opakovaně. V „on-line“ košících převládají především drogistické zboží, krmivo a výrobky související s chovem domácích mazlíčků a produkty pro děti. Výdaje domácností do nákupu privátních značek se pohybují kolem jedné pětiny z celkové částky. Na internetu nakupujeme na úkor času a peněz utracených v hypermarketech a malých pultových prodejnách, naopak téměř vyrovnaný je poměr e-shop vs. diskonty, kterým se v ČR velmi daří.

Reklama
Know

Myslete na retenci

Ředitel GfK Tomáš Drtina věří, že předpokladem úspěchu obchodníků je být mentálně neustále napřed před zákazníky a být s nimi v kontaktu on-line i off-line ještě před nákupním rozhodnutím. Protože životní styl nás všech akceleruje a Amazon si prý již testuje patent na předpovědi objednávek vracejících se zákazníků.

Jeden z majitelů Zootu, Oldřich Bajer, je však vůči poznání potřeb a odhadu chování zákazníků v in-store prostředí skeptický. Zda u vás nakoupí, či nikoliv, je čistě věcí náhody a jedině „digitální vztah“ se zákazníkem je plně měřitelný a podchycený. E-shopové platformy jako Zoot, Zelando či Asos, prodávající portfolio více módních značek, mají dle Bajera jako jednu z předních výhod schopnost udržení vztahů se zákazníkem, a tedy poměrně značnou retenci. Monobrandy provozující e-shop mají podle něj, neuvěřitelné vysoké akviziční náklady v poměru s nízkou loajalitou kupujících.

Výhodu prodeje přes módní platformu objevila třeba americká značka Gap. Podle Oldřicha Bajera je pro většinu obchodníků s módou výzva, jak se vypořádat s běžnou mírou 50 procent vratek.
Foto: Gfk

Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Above
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-48

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Forum Media_novy-web-otvirak (6)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)