Význam ceny dohání úspora času

Spotřebitelské trendy vycházející ze studií Connected Consumer a Retail Trends v FMCG segmentu představili zástupci výzkumné agentury GfK na konferenci GfK Kronberg.

Diskonty vs. e-commerce

Výrobky krátkodobé spotřeby sice patří v rámci globální e-commerce stále k menšině, objemy i hodnota nákupních košíků se však pozvolně zvedají. Český trh nechává v otázce nákupu FMCG produktů on-line s 1,9 procenta podílu na celkovém objemu zboží za sebou třeba Dánsko, Nizozemsko i Německo.

Český „on-line“ zákazník preferuje na internetu stále hlavně cenu, rád si však připlatí za extra služby, které ušetří čas. V prvním pololetí 2016 nakupovalo potraviny či drogerii na internetu podle dat GfK 29 procent zdejších spotřebitelů, více než polovina z nich nakupuje on-line opakovaně. V „on-line“ košících převládají především drogistické zboží, krmivo a výrobky související s chovem domácích mazlíčků a produkty pro děti. Výdaje domácností do nákupu privátních značek se pohybují kolem jedné pětiny z celkové částky. Na internetu nakupujeme na úkor času a peněz utracených v hypermarketech a malých pultových prodejnách, naopak téměř vyrovnaný je poměr e-shop vs. diskonty, kterým se v ČR velmi daří.

Myslete na retenci

Ředitel GfK Tomáš Drtina věří, že předpokladem úspěchu obchodníků je být mentálně neustále napřed před zákazníky a být s nimi v kontaktu on-line i off-line ještě před nákupním rozhodnutím. Protože životní styl nás všech akceleruje a Amazon si prý již testuje patent na předpovědi objednávek vracejících se zákazníků.

Jeden z majitelů Zootu, Oldřich Bajer, je však vůči poznání potřeb a odhadu chování zákazníků v in-store prostředí skeptický. Zda u vás nakoupí, či nikoliv, je čistě věcí náhody a jedině „digitální vztah“ se zákazníkem je plně měřitelný a podchycený. E-shopové platformy jako Zoot, Zelando či Asos, prodávající portfolio více módních značek, mají dle Bajera jako jednu z předních výhod schopnost udržení vztahů se zákazníkem, a tedy poměrně značnou retenci. Monobrandy provozující e-shop mají podle něj, neuvěřitelné vysoké akviziční náklady v poměru s nízkou loajalitou kupujících.

Výhodu prodeje přes módní platformu objevila třeba americká značka Gap. Podle Oldřicha Bajera je pro většinu obchodníků s módou výzva, jak se vypořádat s běžnou mírou 50 procent vratek.
Foto: Gfk

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia