Výhodou letoška je pro zdejší média možnost inspirovat se u zahraničního pokrytí nadcházejících amerických voleb nebo referenda o odchodu Velké Británie z EU. A několik případů ukazuje, že práci světových médií se dá přiblížit i bez světových rozpočtů.
Debata na Snapchatu
Americký portál Vox zveřejnil během léta velký text o kandidátce na prezidentku Spojených států Hillary Clintonové. Rozsáhlý článek doplňovalo video interview s kandidátkou, jeho kompletní přepis a vlastní fotografie. Se třemi desítkami podepsaných autorů a spolupracovníků je přesně tím druhem díla, které vyvolá obdiv i odstup, jelikož jej v českých podmínkách nelze zreprodukovat.
Kouzlo materiálu Voxu netkví však v jeho propracovanosti, ale v nadčasovosti. Text Understanding Hillary je rozsáhlým profilem, který se spíš než životní dráhou Clintonové zabývá jejím chápáním světa. Díky tomu se na něj redakce může do listopadových voleb na rozdíl od jednorázových materiálů opakovaně odvolávat. A pokud Clintonová ve volbách uspěje, nalezne text uplatnění nejspíš znova. Přidanou hodnotu mu dodává i video pořízené z rozhovoru, které se dá dobře využít na sociálních sítích.
To, že jde spíš o přístup než o rozpočet, ukazuje i britská stanice BBC. „Jednou z největších výzev je udělat politické a volební zpravodajství zajímavé pro generaci miléniálů,“ říká pro MAM Anna Williamsová, editorka BBC World News. „Experimentujeme s tím, co dokážou pro tento druh zpravodajství udělat sociální sítě,“ popisuje. Redakce využívá například Facebook Live (funguje podobně jako aplikace Periscope), který podle Williamsové umožňuje publiku propojit se s novinářem přímo na místě a pokládat mu otázky.
BBC zároveň dokáže využít i nástroje, se kterými mají média obvykle méně zkušeností. „Využíváme chatovací aplikace – jako WhatsApp během voleb v Indii nebo Snapchat během britského referenda a amerických voleb,“ říká Williamsová.
Na Snapchatu dokázala BBC proměnit politickou debatu o brexitu v událost pro mladé diváky pomocí odlehčeného přenosu. Ten ukazoval záběry ze zákulisí i ze samotné debaty a ptal se novinářů i publika, co si o dění myslí. To vše doplňovaly emotikony a barevné popisky, které mladému publiku vysvětlovaly, co se během debaty děje. Celý přenos zabezpečoval pouze jeden mladý redaktor.