Kruh od Davea Eggerse není ani odbornou publikací, která by vám nabídla nové informace z marketingu, ani reportáží, která by ukázala, kam se posouvá žurnalistika. Přesto jsme se jej v MAM rozhodli zařadit do Knihy týdne. Jen málo románů se totiž věnuje světu, ve kterém se mnoho novinářů i marketérů pohybuje denně a který se zájmem sleduje.
Hlavní postavou příběhu je mladá Mae Hollandová, které se povede získat práci v technologické společnosti Circle. V první dvacítce nejobdivovanějších společností světa je dnes podle magazínu Fortune Google i Facebook se svými inovacemi a prostory plnými skluzavek, her a neformální atmosférou. Přesně takovou firmou je Circle – společnost, která provozuje nesmírně populární sociální síť a spoustu dalších služeb a jejímž zákazníkem je téměř každý obyvatel planety.
Plány Circlu jsou šlechetné – přístupné informace pro všechny, konec korupce v politice za pomoci úplné transparentnosti či víc informací o světě kolem nás prostřednictvím malých, levných a veřejně dostupných kamer. Sociální sítě a moderní technologie zde mají vést k lepšímu světu, ve kterém nikdo nelže, nepáchá zločiny, nebo je ukrácen o informace. Za touto růžovou budoucností na dosah se však plíží pocit úzkosti. Eggers nespěchá ani neohromuje velkými zvraty či spiknutími. Místo toho nechává Mae pomalu vplouvat do světa čím dál víc propojeného sociálními sítěmi, kde se sdílení detailů z osobního života posouvá od zábavy a přátelského gesta k nutnosti k společenskému přežití.
Zatímco jedna rovina knihy se věnuje sociálním sítím, ta druhá popisuje život ve velké „cool“ firmě, jehož rysy mohou být zaměstnancům některých marketingových oddělení povědomé. Vládne zde přátelská, neformální atmosféra se spoustou aktivit po práci, které jsou samozřejmě dobrovolné. Stejně tak jako je dobrovolné brát si ke své práci projekty navíc. Formálně zde neexistuje žádný nátlak. Jenomže… Reakcí na neúčast je spousta, pochopitelně dobře míněných, otázek. To, co se zdá jako pracoviště snů se všemi benefity, které si člověk dokáže jenom představit, se nakonec stává odděleným světem, který pohlcuje jakýkoliv jiný.
Eggersův dystopický román, který víc než jednou připomene klasiku žánru, Orwellův 1984, není prvoplánovou kritikou sociálních sítí. Místo toho je pátráním po tom, kam až mohou ve své nejextrémnější formě zasáhnout sociální sítě, inovace a korporátní kultura, a jednou velkou otázkou, kde končí ve světě sdílení všeho soukromí.