O sociálních sítích a PR už dnes nejde mluvit odděleně. Tvrdí to Martin Ježek, šéf agentury Inspiro Solutions. Právě Inspiro je jednou z mála agentur, která začínala u digitálu, ale svůj záběr před lety rozšířila i o tradiční PR. „Všechny velké PR agentury dříve či později založily social týmy. Začít dělat z jejich pozice kvalitní social marketing je ale podle mě dost komplikované. Cesta od digitálu k PR je jednodušší, ten deficit se jim bude těžko dohánět,“ říká sebevědomě.
Spojení agentur nevyšlo
O tom, že byl svět tradičního PR a sociálních sítí hodně rozdílný, svědčí krátké spojení Inspira s agenturou Focus. „Před rokem 2013 jsme se u velkých klientů začali na projektech stále víc potkávat s PR agenturami. Uvědomili jsme si, že pokud chceme dělat dobrý social, potřebujeme k tomu interní PR. Dohodli jsme se proto na spolupráci s Focus Agency, která se stala součástí Kindred Group. Záhy ale obě strany zjistily, že to nemůže fungovat. Lidé z PR mají úplně odlišný mindset,“ vysvětluje Ježek. Lidé z PR podle něj přemýšlejí hodně procesně, lineárně, méně agilně. Určitou výhodou ale je, že media relations začnou být po určité době rutinní práce, kterou chce málokdo dělat dlouhodobě. Člověk se tak začne koukat po kreativnějších pozicích, často právě v socialu. V Inspiru si tak nakonec z externích zdrojů vybudovali vlastní tým píáristů.
Leckdo dnes vidí sociální sítě jako samostatnou disciplínu, podle někoho spadá spíš do digitálního marketingu a podle jiných do vztahu s veřejností. Ale proč? „Podívejte se na většinu dnešních kampaní. Téměř všechny nějak pracují s opinion lídry nebo influencery. Je to mezioborová disciplína, rozdělení na social a PR nedává smysl. Zvlášť v situaci, kdy se dají skutečné celebrity v Česku napočítat na prstech jedné ruky,“ má jasno Ježek.
Propojení digitálu a PR dává smysl i obchodně. Když je klient spokojen s digitálními službami, logicky to agentuře otevírá dveře i k PR zakázkám a naopak.
Social media manažeri ve středu dění
Specifikem interní struktury Inspira je, že nemá kreativní oddělení. „Vychází to z naší definice pozice social media managera. Většina agentur ji obsazuje juniory, pro které to bývá první práce v agentuře. U nás je to naopak – social media manageři jsou středobodem firmy, mají výraznou strategickou a kreativní roli a tomu odpovídají i požadavky na jejich zkušenosti,“ popisuje Ježek.
„Idea making a kreativu máme rozdělené mezi social a account managery. Samostatné kreativní oddělení ve smyslu místa, kam account hodí brief a čeká na jeho vyřešení, proto vůbec nepotřebujeme,“ říká Ježek a poukazuje na úspěchy, třeba v podobě louskáčka za kampaň „Tvůj typ?“ pro Aquafresh, kterou vymysleli account se social media manažerem. Přiznává ale, že pro klienty může být tato struktura trochu matoucí.
Inspiro má i zkušenosti s nadlinkovými kampaněmi, zejména pro Huawei.
Nepřehlédnutelný byl vizuál Jaromíra Jágra ve smokingu s violoncellem, který vyvolal rozporuplné reakce. „Kampaň měla hodně specifický průběh, na vymyšlení konceptu jsme měli tři hodiny. Bylo to dost hektické, ale nakonec to dopadlo dobře. Vizuál nemohl nikdo přehlédnout a s Jardou jsme se při focení hodně spřátelili,“ líčí Ježek. Krizový management si v agentuře vyzkoušeli, když Jaromír Jágr postnul na sociální sítě selfie s iPhonem. „Nezbylo nic jiného než se to v dalším postu pokusit obrátit v legraci. Jardovo originální řešení pak mělo rekordní odezvu a objevilo se dokonce i v hlavních zprávách na Nově. Jágr je velká osobnost, byť je komunikace s ním někdy složitá. Na druhou stranu je autentický, a to je důležitější. Zkrotit ho by mohlo být kontraproduktivní. Huawei ve spolupráci s Jaromírem v tuto chvíli pokračuje, uvidíme, kam se nám ji podaří posunout,“ dodává Martin Ježek.