Česká reklama na festivalu reklamy v Cannes zažila jeden z nejúspěšnějších roků vůbec. Pražská Young & Rubicam si z Cannes odvezla rovnou sedm lvů, což je historický úspěch českého subjektu na této mezinárodní přehlídce. McCann Prague dostala lvy jen dva, oba však byly premiérové, a jeden z nich rovnou zlatý.
Obě agentury na rozdíl od 15 dalších domácích konkurentů využily toho, že Cannes umožňuje jednu kampaň přihlásit do celé řady soutěžních kategorií. To zvyšuje šanci na úspěch, celou soutěž to však – alespoň pro média – činí čím dál víc nepřehlednou. A upřímně, agentura McCann určitě doufala, že se svým projektem pro řetězec Náš grunt uspěje i v jiných kategoriích, než je Direct a PR.
A Y&R dostala dvě stříbra a pět bronzů opět za vysoce kvalitní provedení těch správně ušlechtilých myšlenek, které však zase vlastně nikdo neviděl.
Ale tak to dělají všichni. Cannes je totiž monstrcirkus, který už dávno akceptoval, že ambiciózní agentury disponují celými samostatnými týmy, které připravují kreativní práce jen pro tuto soutěž. Podle mustru přijď na dobrý nápad a dodatečně si k němu najdi klienta. A festival tiše spoléhá na to, že když to někdo přežene, někdo jiný to neskousne a postěžuje si na něj. Letos tak musela vrátit cenu singapurská agentura Grey, když se ukázalo, že její bronzem oceněná a údajně s radarem propojená aplikace I Sea, která má zachraňovat životy uprchlíků tonoucích ve Středozemním moři, vlastně vůbec nefunguje.
Ale jak na protější stránce rozebírá Vladimír Bystrov, Cannes už dávno není přehlídkou té nejlepší reklamy. Je to přehlídka toho nejlepšího, co se dá vymyslet v komunikační branži. Je to módní přehlídka vysoké krejčoviny, kterou nikdo normální na ulici nenosí. Ale inspiruje.
Cannes Lions je největší cirkus v cirkusovém světě reklamy. Pardon, kreativní komunikace. Ale určitě je to akce, kterou stojí za to vidět.