Blokování reklamy na smartphonech zatím není tak velký problém jako u osobních počítačů, výrazně ale poroste. Vyplývá to z nového vydání pravidelné studie Digital News Report 2016, kterou vypracovává Reuters Institute při Oxfordské univerzitě. Ta zjišťuje mediální chování více než 50 tisíc uživatelů internetu z 26 zemí napříč světem. A z průzkumu na těch největších trzích vyplývá, že třetina majitelů chytrých telefonů si chce do jednoho roku do svých zařízení nainstalovat nástroje na blokování reklamy. Pro média to ovšem není jediná znepokojující zpráva z průzkumu.
Blokáda blokování
Nejspíš nepřekvapí zjištění, že sociální sítě jsou důležité zejména pro mladší generaci. V rámci věkové skupiny 18-24 v celkovém měření předběhly poprvé televizi jako hlavní zdroj informací (28 versus 24 procent). Smutné zprávy nese mladá generace zejména pro print – jako hlavní zdroj informací ho označilo pouze šest procent mladých.
Co ovšem překvapit může, jsou rozdíly mezi pohlavími. Průzkum ukázal, že sítě slouží jako zdroj informací mnohem víc pro ženy než pro muže. Přístup k informacím přes e-mail nebo mobilní upozornění se ukázal stejně důležitý pro obě pohlaví. Muži ale navštěvují zpravodajské aplikace a webové stránky více než ženy (42 versus 34 procent) a ženy se o světě dozvídají naopak více přes sociální sítě než jejich protějšky (38 versus 29 procent).
Obecným problémem napříč zkoumanými zeměmi je klesající důvěra k tradičním médiím. V Řecku jim věří pouze pětina internetové populace, v Česku je situace o málo lepší. Médiím věří třetina českých respondentů, což zemi klade na 21. příčku ze zkoumané šestadvacítky. Těžkosti to může znamenat nejenom pro přímý prodej, ale i pro reklamu. Vydavatelé ve Švédsku plánují v reakci na blokování reklamy společně zablokovat těmto uživatelům svůj obsah. Institut však upozorňuje, že skupina uživatelů, která blokuje reklamu, se často prolíná se skupinou, která má nízkou důvěru v tradiční média, a výsledný efekt může být malý.