Australan Jason Romeyko je kreativním ředitelem ženevské Saatchi & Saatchi. Na starosti přitom má rovněž globální kreativu této sítě, je i hlavním kreativním šéfem pro celý Deutsche Telekom a farmaceutický gigant GSK. To znamená, že cestuje 200 dní v roce. A přitom nesnáší létání. Překonávání strachu je tedy něco, co sám dobře zná. Proto bylo i hlavním tématem jeho letošní přednášky. „Letos jsem viděl míň zajímavých českých a slovenských prací, než jsem očekával,“ říká Romeyko, který před lety navštívil úplně první ročník festivalu PIAF. „Trochu tady chybí odvaha. Klienti vykleštili kreativitu, protože jediné, co pro ně hraje roli, jsou prodeje. Takže to hrají především na jistotu,“ vysvětluje Romeyko, který varuje před utrácením přehnaných peněz za šíření reklamy namísto investic do vytváření obsahu, který budou lidé chtít vidět sami od sebe.
Jak ale přesvědčit klienta, aby se nebál? „Strach se překonává po krůčcích. Když se bojíte výšek, podíváte se nejdřív z prvního patra. A s kreativitou je to stejné. Nemůžete najednou začít dělat bláznivé věci. Ale udělejte něco malého, nebojácného, abyste viděli, jak lidé reagují. Odvahu dodávají také vědomosti, takže dejte klientům data, která je posílí. A taky si uvědomte, že když nebudete odvážní vy, dřív nebo později se objeví někdo, kdo bude. A váš klient už nebude váš,“ varuje oceňovaný kreativec, který kromě řady komerčních věcí realizoval třeba i projekt časopisu vytištěného inkoustem s příměsí krve HIV pozitivních lidí.
„Strach se překonává po krůčcích,“ povzbuzuje Jason Romeyko. Globální kreativní šéf značek Deutsche Telekom nebo GSF letos do Prahy přijel raději vlakem, to ovšem na zajímavosti jeho tezí neubralo.
Foto: PIAF