Proč Novinářská cena hledá žurnalistiku orientovanou na řešení

Ti, skryti v anonymitě, dokážou pojmenovávat viníky, odsuzovat, šikanovat, šířit nenávist. Informace vypuštěné do prostoru obalí množstvím zkreslení, polopravd a lží, a vytváří tak falešné obrazy světa.

Kvalitní média mají prostředky, anebo aspoň vkus potřebný pro volbu kompetentních redaktorů a editorů, kteří dokážou zmanipulované sdělení rozpoznat. Ti by měli být zárukou kvalitní žurnalistiky – takové, která si zaslouží respekt a ocenění. Začátkem minulého týdne byly vyhlášeny výsledky šestého ročníku Novinářské ceny. Porotci u řady oceněných příspěvků vyzdvihovali právě poctivou práci autorů při vyhledávání a ověřování zdrojů, jejich schopnost analyzovat získané informace, dávat je do souvislostí a přinášet nový pohled. A je jedno, zda šlo o texty zabývající se migrací, drogovou problematikou či propojováním byznysu s politikou. Vítězné příspěvky nabízely jiný než pouze černobílý pohled. Jejich autoři se ptali po příčinách problémů, kladli provokativní otázky, vzbuzovali diskusi, ale také nalézali řešení.

Právě ocenění v oblasti žurnalistiky orientované na řešení společenských otázek, neboli tzv. solution journalism, představovalo novou kategorii, o kterou se rozrostla letošní Novinářská cena. Jejím prvním laureátem se stal Tomáš Lindner za sérii textů o uprchlické krizi nazvaných „Německá inspirace“. Německo zažívá už více než rok příchod statisíců uprchlíků a před tuto výzvu je postavena celá společnost. Lindner nezůstal jen u tradičního popisu těžkostí, ale rozebíral také možná řešení integrace uprchlíků, která se osvědčují.

Takový solution journalism přináší inspiraci a ukazuje, že existují řešení, která jsou do jisté míry přenositelná, a že samotní čtenáři se mohou stát hybateli pozitivních společenských změn. A to je v dnešní době dozajista potřeba.

Jitka Adamčíková, manažerka komunikace, Nadace Open Society Fund Praha

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Rostislav Čítek
Cadbury Flake reklama
SK Slavia Praha dresy
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345