Do Česka přichází původně londýnská agentura Oliver. V Praze vznikne hub, který bude obsluhovat klienty s kreativními in-house týmy v celé střední Evropě. Právě na tuto činnost se agentura specializuje. Prvním klientem je české O2 a Oliver je i v probíhajícím tendru O2 na Slovensku.
„Poslední dva roky jsme zajišťovali interní tým O2 s Michalem Nýdrlem, ale pro externí agenturu tento model nedává smysl. Nejzkušenější lidé mají práci na tendrech a vlastních klientech agentury. Takže když klient s interním týmem finišuje kampaň a rychle potřebuje specifickou dovednost, složitě se shánějí freelanceři,“ vysvětluje Milan Šemelák, který kreativní tým v O2 řídí a zároveň povede kancelář Oliveru.
Agentura Oliver dodává lidi do interních týmů a ve vlastních hubech po celém světě má další kapacitu lidí, které klientům flexibilně dodá, když je potřebují. Tento model má samozřejmě smysl, když je klientů víc. Oliver tak kromě práce pro O2 musí shánět další klienty. Pražský hub by měl mít na začátku okolo 10 lidí. Stoprocentně ho vlastní i financuje globální Oliver. Vstup na středoevropský trh bere jako strategickou investici.
Oliver je nejrychleji rostoucí nezávislá agentura v Británii. Kromě Prahy má pobočky ve 14 metropolích včetně New Yorku, Singapuru, Dubaje nebo Paříže. Mezi klienty patří koncerny jako Starbucks, BMW, Google nebo KPMG. Obsluhuje 70 in-house týmů a v hubech i u klientů má přes 850 zaměstnanců.
Agentura má konkurenční doložku
„Fungování agentury odstraňuje téměř všechny nevýhody, které se modelu in-house kreativy vyčítají. Kreativci jsou sice přímo u klientů, ale mohou se měnit mezi jednotlivými společnostmi, takže klient není zamčený s těmi samými lidmi. Oliver kreativce může naopak poslat do svých poboček kdekoliv po světě, což jim dává další perspektivu. O2 například přijedou posílit kreativci z Londýna,“ prozrazuje Šemelák.
Jako největší výhodu modelu vidí Šemelák to, že kreativci musí poznat všechny aspekty fungování společnosti od retailu až po zákaznický servis. „Místo e-mailů a debriefů se v reálném čase vypořádají s námitkami jednotlivých oddělení a neschovají se za accounta jako v klasické agentuře. To šetří čas i energii,“ dodává. Jedním z mála limitů in-house agentury je omezený počet klientů. Je nemyslitelné, aby agentura na jednom trhu pracovala pro konkurenční firmy. Seniorní kreativci mají konkurenční doložky.
„Agentury se roky vymlouvají, že pro klienty nejsou strategickým partnerem, ale skutečné změny se bojí. Digitální i obsahový marketing jsou skvělé způsoby, jak oslovit zákazníky, ale teprve in-house model je první skutečnou inovací v agenturním byznysu za poslední desetiletí,“ uzavírá sebevědomě Šemelák.