Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

O excesech ze Sexistického prasátečka je třeba mluvit a upozorňovat na ně. Dát najevo, že sem nepatří. Další regulace ale nepotřebujeme

 Podobná inzerce podle kritiků cílí na nízké instinkty, upevňuje společenské stereotypy a redukuje ženy i muže na sexuální objekty. Stále častěji se proto objevují návrhy, že by se „sexistická“ reklama měla prostě zakázat.
V sousedním Německu na to vláda již připravuje zákon. Je podobná regulace ale skutečně nutná?

Myslím, že nikoliv. Marketingová branže se nejlépe reguluje sama. Většina klientů se bojí čehokoliv kontroverzního a nekorektního jako čert kříže. Když jde o jejich vlastní peníze, obávají se, že se od nich zákazníci odvrátí. Pokud zastupují korporaci, třesou se o svůj džob.

I otřepaná zásada „sex prodává“ platí jen do určité míry. Pokud je erotický motiv správně spojen s kategorií a není trapný ani urážející, pak zabrat může. A to, co je jednoznačně „za čárou“, už dnes stanovuje etický kodex, kde mimo jiné stojí: „Reklama nebude obsahovat nahotu zobrazenou způsobem urážejícím lidskou důstojnost“.

Reklama
ČEZ

Občas se samozřejmě objevují výtvory, které tuto zásadu porušují. Jejich přehlídku každoročně vidíme v anketě Sexistické prasátečko, která také přispívá ke kultivaci místního prostředí. Sleduji ji pokaždé s kombinací zoufalství a hysterického smíchu. Myslím si ale, že správně poukazuje na chyby, které nás obklopují.

Někdo může namítnout, že zbytečně medializuje hrubé a urážející spoty a podle hesla „lepší špatná reklama než žádná“ jim zajišťuje další publicitu. To si ale nemyslím. Většina věcí v Sexistickém prasátečku je opravdu příšerná a odpuzující. Člověk se zasměje, jak je to otřesné. Půjdu si koupit kutilskou potřebu kvůli tomu, že jsem v prasátečku viděl reklamu typu „Udělala jsem si to sama“? Třeba o tom někomu řeknu u piva, ale do obchodu nevyrazím.

O podobných excesech je třeba mluvit a upozorňovat na ně. Dát najevo, že ve slušné společnosti nemají místo. Ale také si uvědomit, že jsou spíš okrajovou záležitostí a velcí klienti i agentury se jim snaží vyhýbat.

Toho, že se naše děti budou ve veřejném prostoru dívat na porno nebo genderovou diskriminaci, se bát nemusíme. Na to máme již nyní zákony a regulace. A další nepotřebujeme.

Jiří Pleskot, kreativní ředitel a spolumajitel, Hullabaloo

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu