Měsíc poté, co Mladá fronta odprodala většinu svých titulů, jsou chodby vydavatelství o něco prázdnější. Ředitel divize Euro Michal Půr ale říká, že se postupně zaplňují novými lidmi, kteří do Mladé fronty přicházejí vytvářet nový web Eura. Mají dostat značku k mladší generaci čtenářů.
Rozdělení velkého vydavatelství musí přinést spoustu problémů k řešení. Který byl pro vás poslední měsíce nejdůležitější?
Jednou z nejzákladnějších věcí byl web Eura. Samostatné Euro.cz neexistovalo, fungovalo jen jako záložka na webu E15 (deník, který vydavatelství prodalo – pozn. red). Nový web pro nás byla výzva, protože jsme ho museli celý postavit a naprogramovat a zároveň postavit novou on-line redakci. Povedlo se ho ale vytvořit v rekordně krátkém čase a myslím, že to není ani moc vidět. Čísla návštěvnosti ukazují, že to byl dobrý krok.
Jenže návštěvnost se u nového webu pochopitelně propadla. Na společném webu s E15 jste podle Netmonitoru měli 45-50 tisíc uživatelů denně. Samostatné Euro.cz začínalo pouze na 2-3 tisících denně.
Počítali jsme s tím, že budeme začínat z nuly, i s tím, že budeme začínat zhruba na dvou tisících denně. Po necelém měsíci (v době rozhovoru, pozn. red.) jsme dosáhli přibližně 130 tisíc reálných uživatelů, což považuji za slušný výsledek. Nečekali jsme, že se tak rychle dostaneme přes 100 tisíc.
Nový web Eura se od webu E15 hodně liší a připomíná víc Forbes. Byl to záměr?
Připomíná Forbes, ale to nebyla naše inspirace. Inspirovali jsme se Business Insiderem. Snažíme se mířit trochu jiným směrem než papírové vydání a web vnímáme jako vstupní bránu k Euru pro mladou generaci. Zaměřujeme ho tak víc na mladé lidi a i z dat návštěvnosti je vidět, že trefujeme trošku jinou cílovou skupinu. Největší skupina, která teď chodí na stránky Eura, je ve věku od 25 do 35 let, což je mladší skupina, než máme u printu.
V obsahu se méně objevuje servis ČTK, na kterém E15 fungovala velmi silně. Jaký obsah má tvořit Euro.cz?
Máme servis ČTK, ale agenturní obsah pro nás není prioritou. Nechceme stavět novou E15, není to pro nás cesta a ani by to nebylo moc šťastné. Jsou tady E15, IHNED.cz a další a nechceme se jim podobat. Chceme, aby byl náš web zábavnější, čitelnější. Věnujeme se i seriózním věcem, ale celé je to udělané tak, abyste si odpočinuli.
Mladší generace, na kterou cílíte, je na sociálních sítích, tam ale Euro moc vidět není.
Když jsem sem přišel před dvěma a půl lety, tak Euro nemělo Twitter ani Facebook. Zakládal jsem je zakrátko poté. Sociální sítě teď stojí v našich prioritách hodně vysoko, protože Facebook je skvělá propagační platforma a míra přístupů z něj je poměrně významná. Dnes už máme docela velké skupiny a diskuse v nich. Pomáhá k tomu i Euro TV. Videa fungují na Facebooku daleko líp než jakýkoliv jiný obsah.
Máte pro sociální sítě nějaké strategie? Pokud se nemýlím, Mladá fronta nemá žádného social media managera.
Máme analytiky a využíváme externí služby. Vždy ale v Euru přemýšlíme, jestli se nám to vyplatí. A pravda je taková, že konverze z Facebooku do printu je naprosto minimální. Ve chvíli, kdy jsme měli print a neměli samostatný web, neviděli jsme důvod do toho výrazně investovat. Uvažujeme, že bychom do on-line redakce vzali někoho, kdo by se soustředil jenom na sociální sítě, ale ještě jsem se pevně nerozhodl. Myslím, že to dokážeme pokrýt i vlastními silami, ale nevylučuji, že nakonec něco takového uděláme. Chceme se podívat i na Instagram, kde jsme začali fungovat, ale máme trošku jiný obsah a je to pro nás zatím záhada.
Zdá se, že rozdělení vydavatelství znovu nakoplo projekt Euro TV.
Loni jsme hodně experimentovali s obsahem a formou Euro E15 TV. V jednu chvíli jsme to ale zastavili s tím, že se k tomu někdy v budoucnosti vrátíme. Vždy to totiž musí dávat ekonomický smysl a v té chvíli nám ho to nedávalo.
Co se za tu dobu změnilo?
Stream.cz jede skvěle, DVTV má úspěch, najednou je situace na trhu jiná a videoobsah už má prošlapanou cestu. Trh je už zvyklý kupovat si obsah i inzerci v internetových videoformátech. Minimálně na DVTV je vidět, že to funguje. A podle prvních reakcí to bude fungovat i tady. I když máme úplně jiný model. Máme sice profesionální tým kameramanů, moderátory jsou ale naši redaktoři. Baví je to, leccos se naučí a jsou více vidět. Momentálně točíme tři videa týdně, chtěli bychom ale pět.
Veřejně mluvíte o expanzi Eura, kde se to ještě projeví?
Počátkem června budeme relaunchovat celé Euro. Pracovat na tom bude tým designérů ze dvou studií – Mütanty a Parallel Practice – mladí kluci, kteří učí na UMPRUM. Chceme, aby se to nepodobalo ničemu, co v Česku vychází.
Co vás k tomu vedlo?
Jsme časopis, který je zavedený a cílová skupina jsou lidé, kteří nás čtou od roku 1998. Chceme růst. Cílovou skupinu zkušených manažerů máme zasaženou dobře a tohle nám pomůže růst jiným směrem.
Bude se Euro měnit i obsahově?
Trochu se bude měnit struktura, ale jádro zůstane zachované. Střed časopisu, který tvoří jednostrany a dvoustrany, přejde k tekoucímu textu, jako má Economist. Umožní nám to lépe pracovat s délkou textu a je to cesta, jak zbavit některé články vaty a jiným dát hloubku.
Michal Půr, pověřený ředitel divize Euro, Mladá fronta
Začínal v České tiskové kanceláři, kde působil jako bruselský zpravodaj, vedoucí zahraniční, domácí i ekonomické redakce. Od roku 2013 pracuje v týdeníku Euro. Dnes je jeho šéfredaktorem a zároveň ředitelem celé divize Euro, která zahrnuje web a další související tituly jako připravovaný čtvrtletník v čínštině Ťing (MAM o něm informoval ve vydání 20/2016).