Když má Česko nejvíc e-shopů na obyvatele v Evropě, proč se tak málo prosazují v zahraničí? Odpověď je nasnadě: a kolik znáte úspěšných zahraničních e-shopů u nás? Důvody jsou stejné, schází odvaha jít do toho naplno a důkladně se na cizí trh nachystat. Ambice našim prosperujícím e-shopařům nechybí, stejně tak ale ani naivita, se kterou se do expanze ženou.
V první řadě vstupují na zahraniční trhy s představou, že stačí udělat klon české verze e-shopu v cizím jazyce a zbytek se tak nějak vyřeší sám. Omyl. Když chcete uspět, musíte tomu podřídit vše – od logistiky přes kvalitní lokální tým až po šlapající marketing.
Že si v Česku vystačíte s imaginárními slevami? Na západ od nás nejspíš pohoříte, protože tamní zákazníci kladou důraz na zákaznickou podporu. Po vstupu na perspektivní polský trh zase nejeden český e-shop zjistil, že to až taková sláva není a Polákům nedokáže konkurovat cenou ani rychlostí dopravy. Chystáte se do Německa nebo Rakouska a nemáte responzivní web? Asi byste s tím rychle něco měli udělat, nakupování z mobilů je tam mnohem oblíbenější a propracovanější než u nás. Každý trh je specifický a svým potenciálním zákazníkům musíte vyjít vstříc – například úpravou košíku, platebního modelu nebo systému dopravy. Známým nešvarem je například problematické řešení vratek, které putují dlouhé tisíce kilometrů zpátky do české centrály.
Vstupovat zejména na západní trhy bez významného kapitálu prakticky nemá smysl. Nedostatek peněz vám neumožní nastartovat potřebnou marketingovou podporu. Na okraj k tomu jeden detail – náklady na proklik jsou v sousedním Německu desetkrát vyšší než u nás. Většině českých e-shopů brání v úspěšné expanzi do zahraničí kromě nedostatku odvahy a peněz i nedostatečné znalosti. Především zcela zanedbávají legislativní přípravu i analýzu konkurence. Zejména s tím posledním se setkáváme velmi často. Příklady úspěšných expanzí e-shopů, jako VašeČočky.cz (působí na více než deseti trzích v Evropě), jsou tak v české e-commerce stále spíše výjimkou.
Jan Penkala, CEO Acomware