Developerský rezidenční trh v Praze zažívá novou situaci – apetit k nákupu bytů vyvolaný nízkými úrokovými sazbami hypoték a podpořený dobrým výhledem ekonomiky vede k nedostatku na trhu se staršími byty i s novými projekty. Nabídka starších bytů na realitních portálech se podle provozovatelů snížila až o 40 procent. Nabídka developerů pak podle počtu volných bytů klesla za posledních šest měsíců o 22 procent. Realitní trh se s touto situací bude muset vyrovnat i marketingově.
U developerů je dokonce tak velký převis poptávky, že plánují historické prodejní rekordy. Pokud jim v tom „něco“ nezabrání… Tím něčím je legislativní proces povolování staveb. Jde o jeden z klíčových důvodů aktuální nízké nabídky nových bytů. Situaci by developeři měli komunikovat na odpovědných místech jako objektivní problém a vytvořit tlak na zjednodušení nebo zrychlení legislativních kroků.
U realitních společností směřovala doposud komunikační aktivita vždy směrem ke kupujícímu, který je zdrojem poptávky. Současná situace vyžaduje orientaci přesně opačnou. Cílení na politiky a především na vlastníky nemovitostí. Efektivně jim musí předat zprávu, že právě nyní je výhodné prodat nemovitost, ať už se jedná o budovu nebo pozemek. To zatím realitní kanceláře neumí.
Kromě nově zacílených kampaní mají developeři ještě jedno řešení, které převis poptávky vždy zaručeně vyřeší – zdražení bytů. To se již děje. Zdraženo bylo téměř 24 procent bytů z nabídky, a to v průměru o 215 tisíc korun na byt. Nové projekty mají průměrnou cenu za metr čtvereční vyšší cca o pět procent oproti konci roku 2015. Na toto zdražení pak reagují developeři nesmělou nabídkou bonusů a slev. Situace je přitom jasná. Developeři musí soustředit své marketingové prostředky na ty, kteří mohou nerovnováhu na trhu vyřešit, ne na konečné zákazníky.
František Brož, specialista na developerský trh, projekt M2