Poptávka po bytech je tak velká, že se prodávají skoro samy

Developerský rezidenční trh v Praze zažívá novou situaci – apetit k nákupu bytů vyvolaný nízkými úrokovými sazbami hypoték a podpořený dobrým výhledem ekonomiky vede k nedostatku na trhu se staršími byty i s novými projekty. Nabídka starších bytů na realitních portálech se podle provozovatelů snížila až o 40 procent. Nabídka developerů pak podle počtu volných bytů klesla za posledních šest měsíců o 22 procent. Realitní trh se s touto situací bude muset vyrovnat i marketingově.

U developerů je dokonce tak velký převis poptávky, že plánují historické prodejní rekordy. Pokud jim v tom „něco“ nezabrání… Tím něčím je legislativní proces povolování staveb. Jde o jeden z klíčových důvodů aktuální nízké nabídky nových bytů. Situaci by developeři měli komunikovat na odpovědných místech jako objektivní problém a vytvořit tlak na zjednodušení nebo zrychlení legislativních kroků.

U realitních společností směřovala doposud komunikační aktivita vždy směrem ke kupujícímu, který je zdrojem poptávky. Současná situace vyžaduje orientaci přesně opačnou. Cílení na politiky a především na vlastníky nemovitostí. Efektivně jim musí předat zprávu, že právě nyní je výhodné prodat nemovitost, ať už se jedná o budovu nebo pozemek. To zatím realitní kanceláře neumí.

Kromě nově zacílených kampaní mají developeři ještě jedno řešení, které převis poptávky vždy zaručeně vyřeší – zdražení bytů. To se již děje. Zdraženo bylo téměř 24 procent bytů z nabídky, a to v průměru o 215 tisíc korun na byt. Nové projekty mají průměrnou cenu za metr čtvereční vyšší cca o pět procent oproti konci roku 2015. Na toto zdražení pak reagují developeři nesmělou nabídkou bonusů a slev. Situace je přitom jasná. Developeři musí soustředit své marketingové prostředky na ty, kteří mohou nerovnováhu na trhu vyřešit, ne na konečné zákazníky.

František Brož, specialista na developerský trh, projekt M2

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia