Být „svině“ nemusí být vždycky špatně, překvapil publikum minulý týden při semináři PR Klubu o krizové komunikaci Jan Hlaváč, majitel agentury Mediakom. Řízené vyvolání krize podle něj zaručuje pozornost a umožňuje spoluvytvářet téma pro média. Je to sice riskantní, ale podle Hlaváče má smysl krizi vyvolat, pokud získá body u sympatizující cílové skupiny, pomůže rozšířit odstrašující sdělení, odvede pozornost od jiného tématu nebo firma stejně vede bitvu proti všem.
„Když do Miloše Zemana mainstream kope, jeho voliči září,“ uvedl Hlaváč asi nejznámější případ, kdy mediální kritika dělá z politika v očích jeho voličů „mučedníka“. Hlaváč sám mluví za protipirátskou alianci BSA, proslulou drsnými kampaněmi a stejně drsnými ohlasy od internetových uživatelů. „BSA má varovat, že softwarové pirátství je nebezpečné. Cíl je splněn,“ dodal Hlaváč.
Český klip se světovou pozorností
Šéf Mediakomu ve své prezentaci zdůraznil, že extrémní případy táhnou. „Když chcete oslovit masy, musíte nabídnout lidský příběh,“ naznačil směr, kterým se ubírala poslední kampaň BSA s odsouzeným softwarovým pirátem, který musel za trest natočit kajícné video na YouTube a získat pro něj 200 tisíc zhlédnutí, aby mu firmy odpustily škodu. Jak uvedl, kampaň nabídla silné reálné téma, kontroverzi (odsouzený pirát musel ještě na moderní pranýř v podobě YouTube), příběh, jednoduchý scénář a kvalitní vizuální zpracování s dostatečným obsazením.
Video obletělo svět. „Globální přesah téhle kauzy mě šokoval,“ přiznal Hlaváč. „Dva dny jsem dával rozhovory německým, švédským a rakouským médiím i do živého vysílání BBC. A všude se objevil vizuál toho videa,“ dodal. Klip dosáhl požadované hranice 200 tisíc zhlédnutí během tří dnů, dnes jich má přes 1,2 milionu. Vyšlo přes 800 článků na všech kontinentech. „Nejvíc kritiky bylo tady v Česku. Zahraniční média kontroverzní prvky vůbec nezajímaly,“ popsal svou zkušenost. „Klíčové bylo dostat mezi lidi video, aby jim uvízlo v hlavě, že softwarové pirátství je špatné.“ Kontroverzní kampaň tak splnila svůj cíl.