Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Mirka Zlatníková, Patricie Linek Honslová: Čtenář nad čtyřicet je skrytý poklad, stojíme o něj, říkají v Astrosatu

Reformou, kterou v těchto dnech prochází po nástupu nového vedení Vltava-Labe-Press, si jeho sesterská společnost Astrosat prošla už dřív. Jeho ředitelka a šéfka budoucí časopisecké sekce spojené VLP Mirka Zlatníková spolu s dlouholetou kolegyní Patricií Linek Honslovou tvrdí, že u nich už žádné změny nebudou.

Za poslední roky jste výrazně předělali portfolio Astrosatu. Je tahle práce u konce?

Mirka Zlatníková (M. Z.): Dva roky nám trvalo, než jsme systém nastavili. Dělali jsme změny od těch kosmetických až po úplně zásadní. Nejmenší změnou prošly Kondice a Překvapení, ty fungovaly velmi dobře. Velké změny ale zažila třeba Praktická žena Kreativ. Některé časopisy jsme zavřeli, některé spojili, změnili jsme periodicitu, formáty. Celé portfolio jsme postavili kompletně znovu.

Reklama
ČEZ

Co bude následovat dál?

M. Z.: Základní je to udržet. Projekty jako Kreativ byly velmi ambiciózní. Hodně, především obsahově, jsme investovali do Vlasty. Trh musí uvěřit, že jsme dlouhodobě schopní ji udržet na této úrovni. Během krizových let se objevilo mnoho projektů, které vypadaly velmi slibně a vzápětí zhasly. Inzerenti i čtenáři si dnes dávají pozor, jestli to, co jim v prvním roce předložíte, je jenom příslib, nebo jestli to tak opravdu bude.

Projevila se změna Praktické ženy v prodeji?

Patricie Linek Honslová (P. L. H.): Zvedla se čtenost a časopis jsme ze ztráty dostali do velmi zajímavého zisku. Čtenáři se nám teď obměňují. Ti, kteří četli Praktickou ženu, jsou jiní než ti, kteří čtou Kreativ. Část tedy přirozeně odpadla a část jsme získali.

M. Z.: Předmět časopisu je stejný – tvoření. Dřív bylo pletení, šití a dekorování cestou, jak ulevit domácímu rozpočtu. Ale teď se mu věnují lidi, kteří mají dostatek financí a volného času, aby si mohli dovolit koupit vlnu, která je dražší než šála, a mají čas si ji uplést. Došlo i k dramatickému zvýšení ceny, o víc než sto procent. Všichni říkali, že jsme se zbláznili a čtenáři na to nebudou mít. Oni ale mají na věci, které se jim líbí.

Velkou změnou směrem k lifestylu prošel i Glanc. Máte ambici z něj vytvořit vlajkovou loď Astrosatu?

M. Z.: Glanc je vlajkovou lodí, ale korunní princezna je Vlasta. Snažili jsme se, aby naše portfolio bylo ucelené a navazovalo na sebe, ne aby z něj někdo vyčníval. S koupí Sanomy jsme ale získali poklad v podobě předplatitelského kmene, který má Vlasta i Květy.

Neomezuje vás starší čtenářská základna Vlasty i Květů při změnách?

M. Z.: Když k nám Vlasta přišla, byla v ní móda pro snowboarďačky. Za posledních dvacet let prošla Vlasta několika pokusy o omlazení čtenářek, přičemž všichni víme, že Vlastu si kupují čtenářky 40+ odjakživa. My jsme si řekli, že to akceptujeme. Že čtenářky 40+ existují, dokonce si kupují časopisy. Mají i hodně peněz, mnohem víc než mladá generace 20+. A nebudeme říkat, že když je paní přes čtyřicet, že už je stará a nechceme ji. Ne, my ji chceme moc.

Je tahle starší čtenářská základna tedy výhodou?

P. L. H.: Nejsme závislí na pár inzertních klientech, kteří vás živí v případě, že máte portfolio úzké. Snažili jsme se na trhu rozkročit do co největší šířky a zasáhnout i cílovou skupinu lidí, kteří, ač se to nezdá, peníze mají. Evropa stárne, my stárneme a my budeme první generací čtyřicátníků, která bude mít peníze nebo už je má. Naším cílem bylo nabídnout inzerentům tuhle cílovou skupinu a současně nebýt závislí na pár inzertních kosmetických klientech, o které se tady pere půlka trhu.

M. Z.: Všichni sníme o nultých letech, kdy tady bylo několik gigantů, které nás dokázaly všechny uživit. Mezi lety 2005 a 2008 sváděli vydavatelé obrovský boj o jistou kosmetickou společnost. Bylo až absurdní, jak dlouho trvalo, než jsme všichni zjistili, že tam ty peníze už nejsou a ani nebudou.

P. L. H.: Stále si všichni porcujeme to stejný koláč, který se ale pořád zmenšuje a zmenšuje. Do tohohle boje jsme nechtěli jít.

Část vydavatelství se začíná orientovat na eventy spojené s lifestylem. Je tohle cesta pro vás?

P. L. H.: Velké eventy jako Dny Marianne i Apetit Piknik byly naše. Vymysleli jsme je. A je pro mě hrozně těžké vykrádat sama sebe. Hledáme jiné cesty – v Gurmetu děláme kurzy vaření, velmi se nám rozjely kurzy fotografování jídla. Eventy máme připravené dva, zatím je ale brzy o nich mluvit.

Mirka Zlatníková, ředitelka vydavatelství Astrosat a Patricie Linek Honslová, publisherka časopisů Astrosat

Pracují spolu už 18 let a prošly si vydavatelstvími od Hachette Filipacchi přes vlastní vydavatelství Easy Publishing až po práci pro Astrosat. Společně vytvořily magazín Kondice. Zlatníková navrhla koncept měsíčníku Marianne, podílela se i na Apetitu nebo na nových magazínových přílohách Mafry. Honslová pracovala na konceptu Dní Marianne nebo Apetit Pikniku. Dnes obojí provozuje Burda.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)