Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Řehoř Vykoupil: Markeťáci si udělají aplikace sami

Mautilus je na trhu šest let. Vznikl v brněnském Jihomoravském inovačním centru, kde měl za souseda i jiný úspěšný mezinárodní projekt, rychlý generátor webových stránek Webnode. Český trh je firmě už malý, se svými unikátními technologiemi pokukuje po Spojených státech.

Kdo si u vás dnes nechává typicky vyvíjet multimediální aplikace?

Pokud budu mluvit za Mautilus, tak my se specializujeme na video, jehož vlastníci se snaží najít cestu ke svým divákům a zákazníkům přes mobilní technologie. Ale když bych to vzal obecně, důležitým segmentem jsou marketéři a produktoví manažeři.

Reklama
Abovalve

Proč investují do aplikací místo pohodlně použitelného mobilního webu?

Výhoda aplikace je zřejmá. Máte ji na hlavní obrazovce telefonu, odkud ji můžete spustit, a je přístupná i off-line. Dá se to simulovat i u webových technologií, ale pokud chcete využít plný potenciál telefonu tak, jak jsou uživatelé zvyklí, sáhnete po nejlepších technologiích, které jsou k tomu určené. Pro web třeba nemůžete využít push notifikace, což je marketingově zajímavý nástroj.

Jak dlouho vývoj typické aplikace trvá?

U aplikací, které vyvíjíme převážně my, tedy zaměřených na video, většinou říkáme tři měsíce na jednoho vývojáře a jednu platformu. Ale vždycky je potřeba se podívat, co je pro tu službu důležité. Někteří zákazníci u nás vyvíjejí aplikace několik let, protože je pořád zlepšují na základě analýz trhu, jak se zákazníci chovali u předchozích verzí a jak je využívali. Pak je ten vývojový cyklus vlastně nekonečný.

Vydrží jedna aplikace i několik let?

Záleží na tom, na jaký segment míříte a jaké technologie zákazníci využívají. Pokud cílíte na zákazníky s mobilními zařízeními, tak vás ovlivňují aktualizace vydané Applem, Googlem i výrobci těch kterých zařízení. Když chcete zasáhnout co největší segment zákazníků, musíte navíc počítat i se staršími verzemi systému, což může být pro vývojáře problém, a musíte počítat i s aktualizacemi softwaru na nové verze. Pokud chcete nabízet obsah napříč řadou platforem od televizorů přes set-top-boxy a herní konzole až po mobilní zařízení, tak je těch aktualizací mnohem více. Někdy jsou po půl roce, někdy jednou ročně, ale neustále musíte počítat s tím, že tu aplikaci budete přizpůsobovat. Dokonce se někdy změní design celé platformy, to se v minulosti stalo u Androidu i iOS. Je na vás, jestli se mu přizpůsobíte, anebo budete své služby nabízet ve starém prostředí.

Logicky se nabízí otázka, kolik peněz si vlastně na vývoj aplikace připravit. Když budu chtít tři různé platformy, bude mě to stát třikrát tolik?

Technologicky jde umožnit, aby se kód znovu použil na další platformě. Za jistých podmínek se dá přenést třeba mezi chytrou televizí a herní konzolí. Například na Playstation 3, Playstation 4 nebo Xbox One je možné sdílet aplikaci, kterou vyvíjíme na chytré televize od LG, Samsungu a dalších. Má to ale svá omezení, například uživatelské rozhraní Xbox One je specifické a aplikace určená původně pro chytrou televizi s ním není moc kompatibilní. To je ale na rozhodnutí zákazníka.

Vžijme se do situace ředitele, za kterým přišel marketing s tím, že nutně potřebuje peníze na mobilní aplikaci. Pro jaké platformy má smysl vyvíjet vlastní aplikace?

Záleží, co je to za službu a pro jakou cílovou skupinu je určena. Například v průmyslu je jiný pohled na věc než u videa. Zvažuje se i geografický faktor, třeba v Americe a Japonsku je zastoupení výrobců na trhu úplně jiné. Například Samsung nemá pozici v Japonsku jako u nás, tam vede Sony. U nás také nejsou tak rozšířené herní konzole jako v Americe. Není u nás ani streamingový přehrávač „Roku“ populární v Americe. O Apple TV nemluvě – kolik z vašich známých si ji koupilo? Přitom teď prožívá boom a každá služba musí mít svou aplikaci pro Apple TV. Pak je tu třeba oblast wearables (například chytré hodinky – pozn. red.), které mohou ukazovat notifikace služeb, třeba kdy se kde bude vysílat jaký pořad. Buď spočítáte, kolik uživatelů v Česku to může používat, anebo to vezmete jako nepřímý marketing, kdy se vám peníze nevrátí, ale budete díky tomu mít kampaň, které si všichni všimnou.

Jak vidíte budoucnost Windows na mobilech? Podle některých zahraničních serverů tuto cestu Microsoft vzdá.

Asi tři roky nazpět to před Vánoci vypadalo, že to je nový začátek této platformy. Podzimní prodeje v některých zemích byly ohromné. Ale to bylo ještě v době Nokie. Postupně to zase šlo dolů a dnes naši zákazníci už vůbec neuvažují o vývoji pro mobilní Windows. Microsoft se ještě nevzdává, přišel s Windows 10 pro desktop, konzole a mobily, ale nevěřím tomu, že mohou získat výrazný tržní podíl. Možná najdou uplatnění v podnikové sféře. To je oblast, kde se pořád ještě bojuje, třeba když nějaký podnik potřebuje obsluhovat své interní systémy. Jsou segmenty, kde zvolí iOS a Windows, kvůli bezpečnosti, správě a tak dále. Android v této sféře moc nefiguruje. Jsou zkrátka specifické oblasti, kde ještě Windows mohou nabrat sílu, ale ne v mobilních zařízeních, pokud se nezmění nabídka aplikací a atraktivita pro vývojáře. Anebo pokud neumožní spouštět androidí a iOS aplikace v prostředí Windows.

Kromě mobilů se výrazně rozšiřují chytré televize. Když budu chtít pokrýt všechny hlavní výrobce, znamená to, že se musí vyvinout aplikace pro každého zvlášť?

Jsou pokusy to nějakým způsobem sjednotit, ať už založením Smart TV Alliance, nebo aktivitou BBC, která uvedla na trh svůj nástroj, jenž umožňuje vývoj aplikací pod jedním „deštníkem“. Každá platforma každého výrobce má ale svá specifika, která se projeví ve chvíli, kdy něco nefunguje, zákazníci si to žádají a vy to musíte vyřešit. Nějaká řešení tedy existují, třeba my máme také svůj nástroj, ale vždy je nutná znalost platforem a procesu schvalování aplikací u jednotlivých výrobců, kde s nimi musíte komunikovat. Někdy je to dost náročné, obeznámenost s know-how jednotlivých platforem je tedy důležitá.

Loni se i u nás naplno rozjela hybridní televize (HbbTV). Co od ní očekávat, abychom neměli přehnané představy?

Hodně se diskutuje o interaktivní reklamě. Když si třeba Škoda Auto zaplatí klasickou reklamu, tak nevíte jistě, jestli ji divák sleduje, anebo u toho vaří, tedy jestli je zásah takový, jaký očekáváte. V okamžiku, kdy se objeví červené tlačítko a chcete o autě vědět víc, kliknete na něj a v tu chvíli už s vámi jde nějak pracovat. Zákazníkovi můžete nabídnout mnohem více informací. Je tu možnost různých kvízů, tedy šance vtáhnout diváka do děje. Další možností je využití tzv. second screen, třeba hlasování v pořadech přes aplikace, když už stejně máte v ruce dálkový ovladač. V současné době ještě nejsou tak dobré, ale třeba u Apple TV už vidíme, že se ovladače konečně posouvají do uživatelsky příjemné podoby. Začínají být na úrovni, kdy se s nimi dá něco dělat. Dejme tomu, že sledujete přírodopisný dokument o Filipínách a chcete o nich vědět více. Přes hybridní televizi můžete získat další informace.

Čerstvě s Atmedií testujete kampaně na malých televizích. Znamená to, že je HbbTV dostupnější pro menší firmy, a tudíž levnější?

To, jestli je to levnější, nebo ne, závisí na tom, jakou HbbTV aplikaci potřebujete a jaký má splnit cíl. Pokud potřebujete sofistikovanou věc, může být vývoj poměrně dost drahý a trvat dlouho. Pokud potřebujete zobrazit pouze nějakou doplňkovou informaci, třeba o kávovaru a kde ho můžete koupit, tak taková aplikace je velice jednoduchá.

Hybridní televize ještě nemá dořešené platby. Spočívá tedy konverze jen v tom, že přivedu zákazníky třeba na svůj web?

Můžete rozlišit, jestli chcete zobrazit webovou stránku, anebo jen reklamu. Když jedete kolem billboardu na dálnici, taky vás nepřivede na web. Ale už jenom to, že jste ho viděl, má pro zadavatele nějakou cenu. A třeba u toho kávovaru si divák zobrazí reklamu, stráví s ní nějaký čas, prokliká se stránkami – a už to je nějaká informace pro marketéra, že je to v pořádku a mělo to svůj efekt. To, jestli si divák kávovar přímo koupí, nechá si ho poslat, naťuká do políčka e-mail nebo číslo platební karty, pokud tomu důvěřuje, už je další věc.

Letos to bude šest let, co Mautilus vznikl. Jaké jste za tu dobu zaznamenali hlavní trendy v aplikacích? Byl tam třeba nějaký boom, který postupně opadl?

Držák je jasný: Apple. Od začátku, co se v téhle hře pohybujeme, je to vidět. Když jsme začínali, byl hitem Symbian. Příběh Nokie asi všichni znají. Na začátku byla slavná porada, kde vedení řeklo, že dotyková obrazovka je slepá cesta. A tahle slepá cesta vůbec slepá nebyla. Otazník je nad chytrými brýlemi Google Glass. Je spousta trendů, u kterých se ukáže, že to byl jenom hype. Teď se to tvrdí o Apple TV. Někdo říká, že úplně změní pravidla hry, někdo tvrdí, že je to jenom hype, který za rok a půl zmizí, stejně jako zapadly předchozí verze Apple TV, které už tu nějakou dobu byly. Je otázka, jak dlouho tady podobné technologie budou. Google Glass také nebyly brány jako něco, co teď lidé začnou ve velkém využívat. Technologie nebyla zralá a všichni to věděli. Čekalo se, kam to půjde dál, kdy bude technologie, díky níž se to bude využívat hromadně. A to přijde. A řekl bych, že to bude relativně brzo.

Loni jste otevřeli pobočku v Dubaji. Nechystáte se dobýt i asijské trhy?

Ten potenciál je obrovský. Uvědomujeme si to, nicméně v současné době se nechystáme ke vstupu do Indie nebo Číny. Pokud se všechno zadaří, budeme mít nejspíš jednoho obrovského zákazníka v Indonésii, nicméně stále se orientujeme převážně na západní Evropu a chtěli bychom rozvinout záběr ve Spojených státech. Tyhle trhy bych označil za klíčové.

Co je vaší konkurenční výhodou? Vývojářů aplikací je zvlášť na anglicky mluvících trzích spousta.

Máme dobré reference u světových mediálních domů. To je zásadní kritérium. A jednu výhodu si uvědomuji čím dál víc: jsme Češi, máme dobrou pověst a jsme schopni komunikovat s kýmkoliv na celém světě, ať je z Filipín, nebo z Číny. Jim se s Čechy dobře komunikuje. Nejsme arogantní a jsme pracovití. Nechci, aby to vyznělo nějak špatně, ale když to vezmu z pohledu kultury komunikace, tak jsme na tom opravdu dobře. To je devíza, na které budujeme celého Mautila a všechny naše služby. A pak máme výhodu v tom, že se zaměřujeme na multiscreen: umíme nabídnout klientské řešení na herní konzole i mobilní zařízení nebo set-top-boxy. Takže když někdo potřebuje něco podobného řešit, stačí mu jeden dodavatel z Česka, který mu to kompletně dodá na klíč přesně tak, jak potřebuje. Tuhle devízu ostatní nabídnout nemohou. Specializujeme se na chytré televize a máme relativně unikátní vývojové prostředí, které „sedí“ pod aplikacemi a umožňuje vyvinout aplikaci jenom jednou a pak ji dát na všechny platformy, které podporují Java­Script.

Do Mautila investoval Seznam.cz, aby podpořil rozvoj aplikačního editoru Inio.TV. Co si pod tím může laik představit?

Na zakázku děláme aplikační řešení pro zákazníky, kteří potřebují promovat video. To je většinou poměrně drahé a časově náročné. A my si řekli, že často jde o řešení relativně podobná: prostě streamujete video, je tam programový průvodce, archiv pořadů… takže by to šlo udělat nějakým klikatelným editorem. Naklikáte si, co potřebujete, a automaticky vygenerujete výstup pro všechny platformy během minuty a půl. To je něco, co na celém světě chybí.

Na druhou stranu ale existují weby, kde si vygenerujete aplikaci podle základních šablon. Kde je rozdíl oproti vašemu editoru?

Ano, existují různé systémy pro naklikání webů nebo pro mobilní zařízení. Můžu si naklikat aplikaci pro Android, iOS, Blackberry nebo Windows a nějakým způsobem to funguje. Náš editor má dva obrovské rozdíly: zaměřuje se na video. Máme rozhraní, kterým se připojíme na videoslužby, a každý, kdo v oboru působí, vám řekne, že je to dost náročná věc. A podporujeme kompletní multiscreen, v našem editoru vygenerujete aplikace na mobilní zařízení, konzole i televizní platformy. A do budoucna počítáme i s webem nebo HbbTV. Když tedy budete mít službu založenou na videu, jste schopni si tento multi­screen vygenerovat během pár kliků a zkrátit vývojový cyklus aplikace. Rovnou si můžete vyzkoušet, jestli jsou zákazníci ochotni váš videobsah konzumovat. Doteď jste to musel dělat všechno zvlášť, udělat web, nechat si vyvinout aplikace a za čtyři až pět měsíců, když to šlo rychle, jste mohl vyzkoušet první výstupy. To je finančně náročné a neměl jste možnost to vyzkoušet tak, že službu spustíte během hodiny, otestujete zpětnou vazbu a teprve pak si třeba necháte něco dovyvinout na zakázku.

V jaké je teď fázi?

První verze bude na jaře. Jsme před spuštěním první komerční verze a do budoucna je cílem, aby žádná televize nepotřebovala zakázkový vývoj na své služby. K editoru si sednou markeťáci a naklikají si v něm kompletní služby. To je samozřejmě za ­
X let, ale ta vize tu taková je.

Řehoř Vykoupil

Výkonný ředitel společnosti Mautilus, která vyvíjí převážně mobilní a televizní video aplikace. Na Masarykově univerzitě vystudoval matematickou informatiku. Po škole nastoupil do Siemensu, kde získal zkušenosti jako vývojář i projektový manažer. Siemens opustil po deseti letech a s kolegou Petrem Mazancem v roce 2010 založil Mautilus. Firma má klienty na všech kontinentech kromě Antarktidy, mimo jiné icflix, CME, O2, ABB, Seznam.cz, Samsung, MTG nebo Barum Continental. V červnu loňského roku do Mautila investoval český internetový gigant Seznam.cz, v listopadu firma otevřela kanceláře v Dubaji. Ale i šéf technologické firmy se někdy vrací k tradičním nosičům: „Preferuji klasické noviny před on-line deníky i papírové mapy před GPS navigacemi,“ doplňuje Vykoupil.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)