Nejlepší by bylo, kdybychom vás vyfotili u vás,“ říká fotograf Economie, když doráží do karlínské restaurace Eska na naši schůzku s dvojicí Petr Topinka a Robert Peňažka. „To nemůžeme. Je to on-line byznys. My jsme všude,“ říkají oni na to. A to by mohla být jedna ze základních definic projektu Future Bakery.
Jeho založení oznámili Topinka a Peňažkou před rokem a půl. Oba přitom předtím strávili v komunikačním byznysu dohromady na 50 let. Topinka dlouho vedl jako výkonný ředitel Mark/BBDO, po léta jednu z nejúspěšnějších českých agentur vůbec. Peňažka byl ředitelem obdobně kreativní agentury Leo Burnett, taky v dobách její největší slávy. Stihl založit i shop Kaspen a momentálně provozuje také studio Yinachi.
Štíhlí kluci, těžké váhy, řekli bychom. Proč Pekárna a co to má vlastně znamenat? Zejména teď, kdy prý chtějí „otevírat pobočky v USA a Švýcarsku“? Prý je „prostor, který dává možnost probudit kreativitu a nápady, v každém z nás“, píší na svém webu. Fajn, ale to je trochu vágní. Je to tedy „crowdsourcingová komunikační agentura“, jak psal odborný tisk? „To už je dnes skoro nadávka,“ brání se Topinka. Takže?
„Někdo říká, hajzlové, křiví trh. Jiný, že je to skvělé, a další zase, že je to zastírací manévr, jde prostě o agenturu. Jde o internetovou inovační platformu,“ říká Peňažka, ale taky chvíli trvá, než to ze sebe dostane.
Co tedy dělají? Na začátku byla Future Bakery skutečně relativně „klasický“ crowdsourcingový projekt, který se věnoval především generování komunikačních nápadů na jednoduché hlášky, slovní hříčky, slogany nebo reklamy. Časem se však prý vyvinul do „platformy pro inovace v oblasti celých služeb a produktů, pro které pomáhá vyhledávat správné insighty, koncepce a strategie“.
Future Bakery má dnes sedm tisíc registrovaných „tvůrců“ v Česku, Maďarsku a na Slovensku, kterým dvojice Topinka a Peňažka po zpracování na webu předkládá požadavky ze strany firem i jednotlivců na komunikační řešení, kampaně na podporu vstupu na trh, produktové inovace nebo nové strategie. „Dostaneme požadavek, který tlumočíme lidem. Někdy se ptáme na nápad, jindy na názor nebo na příběh.“
Registrovaní tvůrci – reklamní matadoři, amatéři, studenti i penzionovaní učitelé – mají pár týdnů na to, aby přišli se svými příspěvky. A podle šéfů FB prý stojí za to. „Jsou to nápady, inovace přímo od lidí, tedy takové, které si trh už žádá, s naším finálním jasným doporučením. Je to velmi solidní produkt. Nápadů chodí hromady, takže máte jistotu, že mezi nimi bude i nějaký skutečně perfektní,“ říkají Peňažka s Topinkou s tím, že tradiční personálně zeštíhlená agentura nemůže potenciálu tisíců jejich spolupracovníků konkurovat.
Lidem nejde jen o peníze
Pekárna prý už realizovala na sedm desítek projektů a na odměnách pro „tvůrce“ vyplatila víc než 1,5 milionu korun. Za co konkrétně je třeba vyplácela?
Zmiňují třeba projekt DAS – „sami jsme nevěděli, co to znamená“ -, pro který Bakery upekla novou strategii a koncept včetně konkrétních nápadů na kampaň, sympaticky vyhlížející stránky a slogan „Bráníme slušné“. (Jde totiž o pojištění na využití právních služeb.)
Zakládající duo potvrzuje, že paušální poplatek pro zadavatele za využití Pekárny činí 20 tisíc korun. Oba reklamní veteráni prosejí návrhy tvůrců a přidají hodnocení a koncepční doporučení, na jehož základě se klient ve finále rozhoduje.
Odměny pro nejúspěšnější tvůrce se stanoví ad hoc, dosáhnout mohou až 50 tisíc korun pro nejlepší řešení. „Snažíme se, aby byly co nejzajímavější. Kvalita nápadů je ovšem odvislá spíš od zajímavosti zadání, kategorie nebo klienta než od výše odměny,“ upozorňuje Topinka.
Tak měly by se na ně reklamní agentury zlobit? „Je vidět, že kreativní průmysl nemá monopol na nápady a inspiraci. A to je dobře. Když mu dojde, jaký talent a potenciál je mezi lidmi, tak to možná přestane vnímat jako konkurenci. Tohle může každého obohatit,“ uzavírají Peňažka s Topinkou.
Kvalita nápadů je odvislá spíš od zajímavosti zadání, kategorie nebo klienta než od výše odměny. Petr Topinka
Tohle je Future Bakery. Projekt Roberta Peňažky a Petra Topinky o síle sedmi poradních hlasů. Prý chtějí expandovat i do USA a Švýcarska. Vzhledem k tomu, že ani tady nemají kanceláře, žádná honosná sídla na březích moří a jezer nečekejme. Foto: Tomáš Tesař