Google každoročně zveřejňuje žebříček YouTube Ads Leaderboards, který představuje nejúspěšnější reklamní spoty na serveru. Přesnou metodiku hodnocení YouTube neuvádí, ale jedním z důležitých požadavků je vysoká míra organického zhlédnutí videa vůči všem zhlédnutím. K tomu, aby mohlo být video pokládáno za úspěšné, je potřeba, aby počet organických zhlédnutí tvořil alespoň 10 procent z celku.
„Tentokrát máme v žebříčku hlavně reklamy, které jsou natočeny přímo pro YouTube. Ještě nedávno se hlavně překlápěly televizní spoty v rámci testování platformy,“ vysvětluje Petra Brodilová, brand sales activation specialist z Googlu.
Pozici českého lídra obsadila Aquila. Té se podařilo zopakovat úspěch z roku 2014, když opět nasadila skupinu AquaBabes, jejíž nové složení vzešlo znovu z castingu. Za necelé dva měsíce dosáhla jejich skladba téměř tří milionů zhlédnutí a na českém YouTube se stala nejsledovanějším reklamním videem roku. O kreativu se postarala agentura Arnold Milano, kampaň plánovala reklamní agentura Inborn.
Kampaní, která si dokázala takřka dokonale podmanit podstatnou část českého YouTube Ads Leaderboards, byla všudypřítomná Fofola od Zaraguzy. „Na YouTube vyhrává ten, kdo si získá největší pozornost uživatelů. To se tu povedlo na jedničku,“ říká Brodilová. Kofola navíc podle ní dokázala dokonale pracovat s pozorností uživatelů. Natočila totiž sérii videí, která vedla uživatele k tomu, aby se postupně podívali na všechna. Svou kampaň také samozřejmě podpořila i prostřednictvím placeného obsahu.
Humor, hudba a celebrity
Univerzální návod na to, jak jít ve šlépějích Zaraguzy a Kofoly, zřejmě neexistuje, byť přímo v Googlu mají několik rad. „Prvním atributem úspěchu je hudba, ať už je ve videu stěžejní součástí, nebo pouhým podkladem. Nepůjde to ani bez humoru, který je opět silnou stránkou Kofoly, a značky musí v neposlední řadě dbát i na spolupráci s on-line i off-line celebritami,“ doporučuje Brodilová. Za příklady vůbec nejzdařilejších symbióz mezi celebritou a značkami považuje spojení rapera Majka Spirita s Axe a zapojení youtuberů v kampani mobilního operátora O2.
Skloubení hudby a reklamního sdělení vyšlo kromě hitu Aquily i v případě spotu serveru Jobs.cz s rapujícím Jiřím Burianem. „Firmám radíme, aby měly při tvorbě obsahu na YouTube na paměti, proč uživatelé na server vůbec chodí. Jsou tam především kvůli zábavě, edukaci a inspiraci, která v Česku dlouho chyběla. Myslím, že kampani Jobsu se to podařilo aspoň částečně napravit,“ chválí Brodilová realizaci agentury Outbreak.
Český žebříček je ve srovnání s těmi zahraničními rozdílný. Je víceméně obsazen spoty, které mají spíše kratší stopáž, zatímco ve světě táhnou spíše několikaminutová videa. Petru Brodilovou překvapilo i větší množství lokálních hráčů, kteří připravili nejúspěšnější spoty. V první desítce žebříčku se ze zahraniční produkce objevuje pouze shrnutí roku YouTube Rewind.
A jaké jsou podle Brodilové trendy pro letošní rok? „Ještě více značek naváže spolupráci s youtubery. Hodně se o tom psalo, mluvilo a byl kolem nich mediální boom. Letos bude kampaní s nimi přibývat. Poroste obliba 360° videa, které se začíná masově rozšiřovat. Troufnu si říct, že také čím dál víc klientů začne přizpůsobovat svou videoreklamu přímo pro platformu YouTube a on-line prostředí,“ prorokuje.
Hned osm míst v nejlepší desítce žebříčku připadlo kampani Kofoly z dílny Zaraguzy. „Je to unikátní statistika i ve světovém kontextu,“ neskrývá údiv Petra Brodilová z Googlu.
Foto: Tomáš Tesař