Malý sob Rusty sice není dost šikovný a silný, aby mohl střídat své bratry při tahání saní se Santou Clausem, ale je obětavý a má dobré srdce. Když Santovi zmizí seznamy hodných a zlobivých dětí, je sobík Rusty jedinou nadějí na záchranu Vánoc. Takový je příběh animované pohádky Vánoce v ohrožení, kterou v září odvysílala televize Barrandov Plus. Teď se kvůli tomu dostala pod drobnohled vysílací rady. V pohádce je totiž skoro minutu dlouhá obrazová propagace Coca-Coly. A české zákony product placement v pořadech pro děti nedovolují.
Barrandov: Jen jsme to koupili
V americkém filmu z roku 2006 je propagována i řada dalších výrobků a značek, například polévky Campbell, supermarket Walmart, internetový vyhledávač Ask.com. V Česku už ho v minulosti odvysílal kanál Filmbox Plus, tehdy ale pozornosti vysílací rady unikl.
V sekvenci, která má připomínat hodnocení soutěžících v pěvecké soutěži, se vystřídají záběry na trojici porotců a na jednotlivé porotce, přičemž sklenice Coca-Coly jsou nepřetržitě v záběru přibližně 52 sekund. „Z hlediska technického provedení a působení na diváka jde o typický případ umístění produktu formou propagace výrobku s ochrannou známkou začleněním do pořadu. Umístění produktu ve vysílaných pořadech zákon připouští, ovšem s podmínkou, že se nejedná o pořady pro děti,“ upozornil předseda vysílací rady Ivan Krejčí.
Barrandov Plus se hájí, že pohádku nenatočil, ale jenom koupil od distributora a o product placementu neměl tušení. Ve stanovisku pro vysílací radu televize dodala, že podle ní děti výrobek nebudou vnímat, protože spíš šlo o napodobení typického prostředí talentových soutěží.
Film plný produktů
Záměr amerických filmařů byl ale zjevně komerční. Coca-Cola byla jedním ze sponzorů filmu a na filmových i mediálních serverech se o Vánocích v ohrožení nejčastěji píše, že jsou „plné product placementu“. Recenzenti kvůli tomu dávali snímku nižší hodnocení.
Animovaný film natočila před devíti lety produkční společnost Madison Road Entertainment, která se předtím zaměřovala na reality show. Výrobní náklady nepřesáhly dva miliony dolarů. Celý film je založený na jednoduché stop-motion animaci. Vznikl totiž během pouhých pěti měsíců, aby stihl vánoční sezonu v supermarketech Walmart, které ho exkluzivně prodávaly na DVD. Do kin ani nešel, zkrácenou verzi odvysílala televize ABC.
Omezené možnosti postihu
Český vysílací zákon upravuje umístění produktů ve filmech a televizních pořadech podobně jako jiné státy v Evropské unii. Za porušení příslušných paragrafů může vysílací rada udělit pokutu až dva a půl milionu korun. Možnosti vysílací rady, jak odvysílání problémového filmu postihnout, jsou však podle jejího předsedy Krejčího omezené právě kvůli tomu, že jde o pořad nakoupený ze zahraničí.
Rada tedy své znepokojení vyjádřila alespoň samostatnou tiskovou zprávou, ve které na problém upozorňuje. „Děti skutečně nejsou schopny rozeznat propagaci produktu, a proč byl daný výrobek do pohádky zařazen. Takto umístěný produkt v dětském pořadu je ohrožující tím, že dítě je tímto obchodním sdělením ovlivňováno, aniž by si to uvědomovalo a mohlo se tomu jakkoliv bránit. Je zarážející, že provozovatel programu, zaměřeného z velké části na pořady pro dětské diváky, nemá takovou míru společenské odpovědnosti, aby při sestavování programové skladby ze své nabídky vyloučil pořady, které jsou pro děti nebezpečné,“ namítá na argumenty Barrandova Ivan Krejčí.
Animovaná pohádka Vánoce v ohrožení není zrovna vrcholem řemesla, měla na sebe hlavně nabalit sponzory.
Foto: Madison Road Ent.