Na trhu služeb, které nabízejí firmám hlídání klíčových slov na sociálních sítích, aby jim neunikly reakce zákazníků, přibývají další hráči. České klienty získává polská společnost SentiOne, která nedávno oznámila spolupráci s mediálním archivem Newton Media. „Přišlo nám přirozené se s nimi domluvit, protože nejsme experti na monitoring off-line médií a oni hledali někoho na vyhodnocování sociálních sítí. Myslím, že to bude přínosné pro obě strany,“ pochvaluje si spolupráci ředitel a spoluzakladatel SentiOne Kamil Bargiel. Spolupráce je podle něj zatím na počátku. Newton vyvíjí vlastní platformu, do které chce zahrnout i výstupy od SentiOne. Hotová by měla být začátkem příštího roku.
„Náš nástroj monitoruje celou Evropu. To je podstatné pro marketéry, kteří se starají o kampaně napříč několika státy. Nemusí používat spoustu rozdílných nástrojů pro každou zemi a pak je pracně sumarizovat do jednoho přehledu,“ vysvětluje Bargiel, v čem je podle něj konkurenční výhoda SentiOne oproti existujícím nástrojům. „Hlavní výhodou jsou ale data. Když je nemáte dobře pokrytá, nebudou dobré ani výstupy. Na rozdíl od jiných služeb neomezujeme počet klíčových slov, počet uživatelů, kteří s monitoringem pracují, ani počet aktualizací během dne,“ vysvětluje Bargiel.
Od kolébky do hrobu
Jako typického uživatele svých produktů vidí SentiOne správce sociálních sítí a marketéry hlavně z oboru spotřebního zboží. „Naši nejlepší klienti ale jsou z farmaceutického průmyslu. Na druhém místě jsou výrobci kosmetiky a třetí nejdůležitější jsou výrobci elektroniky,“ vyjmenovává Bargiel značky jako Beiersdorf, Procter & Gamble, Unilever, Samsung nebo Huawei. V říjnu si SentiOne vybrala na monitoring českých, slovenských a maďarských sítí společnost Reckitt Benckiser.
Platforma je ale otevřená i menším a středním podnikům. „Momentálně jich máme mezi zákazníky na tři sta, hlavně v Polsku. Nejzajímavější jsou pohřební ústavy. Používají SentiOne k tomu, aby oslovily pozůstalé, kteří na Facebooku řeší, jak zařídit pohřeb, a získaly tak nové zakázky.“ Vzápětí ovšem dodává, že úplně stejně sledují životní události uživatelů na sociálních sítích svatební salony a prodejci dětského zboží. Cílená reklama provází uživatele doslova od kolébky do hrobu.
Důležité je sledovat nejenom značky a názory, ale také sezonní trendy. Bargiel dává za příklad nemoci. „V Polsku jsme si dělali statistiku, když lidi na sociálních sítích psali, že jsou nemocní, kašlou a mají rýmu. Pak jsme tuto křivku překryli s oficiálními údaji o počtu nemocných chřipkou. Korelace byla perfektní. Přesně jsme odhadli nástup chřipkové epidemie,“ pochvaluje si ředitel SentiOne. Zároveň ovšem nástroj poznal uživatele, kteří se jen „házeli marod“, aby si prodloužili víkend. V pátek si stěžovali, jak je jim zle, a v pondělí už byli jako rybičky.
Česká pobočka se rozroste
SentiOne působí ve 23 zemích. „Česká republika je pro nás hodně důležitá. Ve středoevropském regionu jsou klíčovými městy Praha a Budapešť, kde jsou kanceláře velkých mezinárodních společností. Ve srovnání s Rumunskem, Maďarskem nebo Polskem roste český trh nejvíc.“ Čeští klienti se proto dočkají lokalizované verze nástroje Social CRM, který firma zatím představila v Polsku. Komunikace se zákazníky naváže na typický výstup ze SentiOne, kterým je zpráva o vnímání značky. Obsahuje kvantitativní údaje, jako je celkový počet zmínek, počet mužů a žen diskutujících o tématu, nejpopulárnější domény a analýzu sentimentu. Nástroj odhaduje, jestli jsou příspěvky pozitivní, nebo negativní a identifikuje uživatele s rozhodujícím vlivem.
V celém SentiOne pracuje padesát lidí, z toho 45 jich je v Polsku. Česká pobočka má tři zaměstnance na plný úvazek a jeden další jim pomáhá z Varšavy. V lednu k nim přibude další člověk na marketing a firma také hledá obchodníky.
– Z českých klientů se pro SentiOne rozhodl farmaceutický gigant Janssen-Cilag a několik bank, se kterými jsou smlouvy před podpisem.
Foto: Libor Fojtík