– Kampaň s claimem „Dáš si Fofolu“ a motivem šišlajícího psa vynesla Kofolu mezi nejcitovanější značky roku a nejsledovanější česká videa na YouTube. Dopad kampaně s kreativou od Zaraguzy ovlivnil vývoj celého trhu půllitrových kolových nápojů. Celkový objem jejich prodejů v obchodech a u čerpacích stanic zaznamenal meziroční nárůst o 8,8 procenta, portfolio Kofoly dosáhlo růstu přes 35 procent. Pokles objemů hlavního hráče Coca-Coly činil 10 procent.
– Nadnárodní koncern Mondelez se potýkal s několika vlnami naštvaných ohlasů na internetu poté, co přesunul výrobu oblíbených Piškotů Opavia do Polska. Změna se projevila na kvalitě výrobku a firma nezvládla krizovou komunikaci, takže se sociální sítě podpořené pořadem Jana Tuny na internetové televizi Stream.cz zaplnily bouřlivými reakcemi. Problém se přelil i do tradičních médií a ozvala se také potravinářská inspekce, která Mondelezu nařídila uvádět na obalech zemi původu. Příští rok firma představí citlivé změ- ny u dalších produktů, třeba BeBe.
– Ostré reakce vyvolala cílená mystifikace Plzeňského Prazdroje v jarní kampani pro značku Gambrinus. Ten se pokoušel vymanit z nálepky europiva tím, že skoro měsíc vydával své pivo za produkt minipivovaru z Klatovska pod fiktivním názvem Patron. Gambrinus tímto počinem sice dokázal, že lidé často posuzují chuť piva na základě předsudků a pověstí, a nikoliv podle vlastní chuti, zároveň však sám sobě přiznal, že malé a často i lokální pivovary začínají být pro zavedené korporátní značky vážnou konkurencí.
– Česká republika se stala dějištěm dvou sportovních událostí: halového ME v atletice a MS v ledním hokeji. Z obou událostí těžili sponzoři, média, ale též retailové řetězce. Pro atletický mítink si funkcionáři vybrali za maskota Krtečka, české reprezentaci fandili králíci z klobouku Bob a Bobek. Ve srovnání s předchozími šampionáty se marketingová podpora akce a českého týmu výrazně přesunula z ATL médií na sociální sítě a do eventů. S atletickým mistrovstvím spojily svou značku zejména Česká spořitelna a O2, na hokeji se tradičně prezentovala Škoda Auto, pivovary Krušovice (Heineken) a Plzeňský Prazdroj či Raiffeisenbank.
– Internetové prohlížeče postupně přestávají podporovat technologii Flash. Google Chrome dokonce letos aktivně přestal přehrávat reklamy v tomto formátu. Zadavatelé i agentury se učí vyrábět kampaně v HTML5. Další ranou pro obor byl rozvoj blokátorů reklam, které se nově rozšířily na iPady a iPhony s nejnovějším operačním systémem.
– V letošním ročníku Effie si nejvíce ocenění odnesly agentury Momentum a Ogilvy & Mather, obě získaly po třech cenách. Dvě zlaté získala Young & Rubicam Praha za kampaně pro Staropramen a RWE. Ogilvy oslnilo kampaní pro Air Bank, Comtech charitativním spotem pro Women for Women. Zaraguza zabodovala Kofolou a agentury Dynamo Design a Moris Design si odnesly ocenění za rebranding a redesign prodejen drogerií Teta.
– Po vzoru evropského eventového ocenění EuBEA vznikla i česká variace Czech Event Awards. V čele poroty zasedl zakladatel soutěže Salvatore Sagone. Celkové vítězství patřilo agentuře JAD Productions za koncept konference Engage NYC by Socialbakers. S touto prací uspěla i v mezinárodním kole EuBEA.
– Grand Prix v soutěži Český direkt & promo získaly za kampaň Mýma očima Nadace Leontinka a agentura Ogilvy & Mather. Instagramové fotografie celebrit tak, jak je vidí lidé s poškozením zraku, zaujaly též poroty soutěží Louskáček (dvě stříbra za digitál a direct marketing), PIAF (bronz) a D&AD Awards (bronz).
– Absolutním vítězem POPAI Awards 2015 byla letos, stejně jako před rokem, vyhlášena agentura Dago. Porota ocenila její mobilní bar v podobě lodi pro značku Captain Morgan a jejího distributora, Stock Plzeň-Božkov.
– Poprvé se uskutečnila dvoudenní konference Shop Expo. Pořádající společnost NetDirect registrovala celkem dva tisíce účastníků.
– Letošním Sexistickým prasátečkem se stala reklama kabaretu Darling umístěná v pisoárech.
Plzeňský Prazdroj v mystifikační kampani vydával Gambrinus za pivo z minipivovaru Patron.
Zdroj: Plzeňský Prazdroj