Brent Schlender, Rick Tetzeli
Grada, 2015
Když Steve po několikadenním hledání vhodného odstínu zelené pro jeden snímek konečně našel tón, který se mu zamlouval, začal si spokojeně broukat pod vousy: „Skvělá zelená! Skvělá zelená!“ Tahle fráze se v tvrdě zkoušeném marketingovém týmu poté stala mantrou.
Tak popisují novináři Brent Schlender a Rick Tetzeli přípravu jedné z veleúspěšných prezentací Steva Jobse. Jejich kniha – výsledek pětadvaceti let setkávání se a psaní o zakladateli společnosti Apple – je podobných perfekcionistických momentů plná.
Jobs je v ní popsán jako člověk, který možná nikdy nedosáhl technické geniality svého kolegy Steva Wozniaka, zato dokonale rozuměl potřebám běžných uživatelů a správné prezentaci produktu. V době, kdy nadšení tvůrci prvních počítačů upřednostňovali surový pohled přímo do jejich vnitřností, procházel se Jobs po obchodních domech a hledal inspiraci pro to, jak počítač co nejvíce přiblížit obvyklému vybavení domácnosti. Byl to on, kdo prosadil elegantní plastový kryt, jenž zakryl Apple II.
Děj knihy neformuje jenom Jobsův životní příběh, ale i fakt, že oba její autoři jsou z mediální branže. Díky tomu a letům zkušeností z psaní o technologiích dokážou jít v pasážích, jako je ta o krytu počítačů, dál než jenom za Jobse a popsat celou atmosféru sedmdesátých let a rodícího se odvětví osobních počítačů. Stejně tak reflektují i Jobsův komplikovaný vztah k médiím. Na jedné straně zahrnoval poznání, že média, hlavně v začátcích svých projektů, potřebuje. Na té druhé přesvědčení, že drtivá většina novinářů o počítačích nic neví. Interview poskytoval jenom několika málo titulům, kterým důvěřoval, jako The Wall Street Journal, Time nebo New York Times, a vždy mluvil jenom on sám, nikdy jiný zástupce společnosti. Byl přesvědčený, „že nikdo jiný nedokáže podat příběh jeho výrobků a společnosti tak, jak to uměl on. Většinu interview pojímal jako herecké představení… Náruživě se zajímal o vzhled článků, v nichž vystupoval, protože byl přesvědčený, že fotografie, typografie a stylové rozvržení pomáhají vyjádřit význam jeho sdělení“.
To vždy možná nejsou nejvhodnější příklady pro vytváření mediální strategie, leccos se však od člověka, který svoji společnost kromě jiného postavil na pečlivém budování image, nejspíš dá naučit.