Oční kamera a EEG potvrzují, že sex v reklamě prodává

Jakmile se začne mluvit o zneužití obrazu ženy nebo muže v reklamě, ať už se jedná o nahé tělo nebo genderové stereotypy, rázem se mi vybaví proslulé billboardy na Pilu Pasák. Ty se prostě cestou přes Tábor nedaly přehlédnout. Po okamžiku naprostého zděšení a zaváhání, jestli se náhodou nejedná o parodii, přicházel údiv, že je to myšleno vážně, že je to tu zas, a že to snad dokonce funguje!

Jenže není důvod, aby to nefungovalo. Alespoň podle toho, co říkají výzkumy STEM/MARK. Z nich víme, že Češi a Češky se nějak zvlášť nenaštvou, když se v reklamě objevuje obnažené tělo. Dokonce nahotu v ní přijímají převážně pozitivně a považují ji za přirozenou. Abych byla objektivní, častěji ji pozitivně vnímají spíše muži než ženy. Ona je také nahota více spojována s ženským než s mužským tělem.

Laxnost nebo náklonnost k „nahatým“ reklamám v českém prostředí se odráží i v jiných málo vyhraněných postojích na sexistickou reklamu. Dokládá to například i relativně slabý souhlas s výrokem, že zobrazování nahého ženského těla v reklamě je pro ženy nedůstojné. S tímto výrokem souhlasí jen třetina žen a čtvrtina mužů. Vypadá to, že nám nezbude než se smířit s tím, že nahé tělo v reklamě Čechům a Češkám prostě moc nevadí.

Ale vraťme se k mému příkladu. Ona sexistická reklama splnila primární záměr – ano, zapamatovala jsem si ji. Připusťme, že mě ani moc nenaštvala. Jestli se však nakonec rozhodnu koupit inzerovaný produkt spojený s obnaženým tělem, není vůbec jisté. Například Robert Lull z Pensylvánské univerzity na základě široké metaanalýzy dat shrnuje, že sexuální motiv v reklamě nijak nepomáhá záměru produkt si koupit, a dokonce efektivitě reklamy často škodí. Proti tomuto obecně sdílenému expertnímu názoru ale stojí výzkum společnosti Neurons Inc. Jejich výsledky, využívající vedle standardního hodnocení reklamy také oční kameru a biometrické měření (EEG, puls atp.), naopak ukazují, že „sex sells“, a to i když se nám na vědomé úrovni reklama a obnažené tělo v ní nelíbí.

 

Lucie Žáčková, senior analytik, STEM/MARK

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

sparta_kybersikana
nový web-otvírák
Návrh bez názvu-17

MAM Exkluzivně v časopise

Lenka Králová, Pilsner Urquell
Scott Mills
Vojta Kotek, Bauhaus
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard