Po patnácti letech existence se e-shop Kytary.cz rozhodl expandovat na slovenský trh. „Slovenští zákazníci u nás nakupují dlouhodobě a tvoří až deset procent našeho obratu. Proto jsme jim postupně přizpůsobovali platební a expediční podmínky, až jsme se nakonec rozhodli spustit kompletní slovenskou mutaci,“ popisuje genezi nápadu Filip Černý, vedoucí marketingového oddělení Kytary.cz.
E-shop loni dosáhl obratu ve výši 280 milionů korun, slovenští nakupující by podle Černého měli do dvou let tvořit přibližně čtvrtinu příjmů. Kamennou prodejnu na Slovensku ale Kytary.cz nezřídily, ani její otevření zatím neplánují. „Díky smlouvě s přepravcem nabízíme slovenským zájemcům dodání objednaného zboží z našich skladů v Praze-Modřanech do druhého dne, pokud objednávka proběhne do 14 hodin předchozího dne,“ vysvětluje Černý.
Guerilla i CSR kampaň
Vstup e-shopu na slovenský trh podpořila guerillová kampaň z dílny česko-slovenské agentury Elite Solutions, která rozvěsila hudební nástroje na sochy a sousoší v parcích a na náměstích Bratislavy, Banské Bystrice, Prešova, Trenčína, Žiliny nebo Košic. „Většina nástrojů zmizela rychlostí blesku. Naším cílem bylo upozornit kolemjdoucí, že se děje něco nového, co souvisí s hudebními nástroji a muzikou obecně,“ rekapituluje managing director pražské pobočky Elite Solutions Jan Javornický. Třeba v Prešově ale nakonec kytaru ze sochy sundávali policisté.
Na guerillovou akci navázala launch party v prostorách bratislavské Undead Areny, kde se na třech pódiích setkaly místní kapely i populárnější interpreti jako Róbert Roth nebo Lasky. „Kromě muziky bylo na místě vystaveno několik kytar, každá v hodnotě osobního automobilu – po pravdě i ta nejlevnější byla dražší než moje auto,“ směje se Javornický. Kytary.cz na Slovensku spolupracují i s několika spřízněnými interprety, mezi nimi jsou například Horkýže Slíže, Peter Nagy nebo mladí a nadějní Korben Dallas.
Slováci se stále bojí e-shopů
V další komunikaci na Slovensku se Kytary.cz zaměří na svoji primární cílovku, tedy muzikanty. „Spoléháme hlavně na osobní reference a následnou šeptandu. Navíc slovenští zákazníci se pořád ještě bojí různých bariér při nákupu na internetu, jako je možnost reklamace nebo výměny zboží. A to se jinak než osobní zkušeností nezmění,“ myslí si Černý. V on-line prostředí využije hlavně PPC a displejových formátů.
Během chystané vánoční kampaně chtějí Kytary.cz vyzvat nakupující, aby svůj starý, ale ještě stále použitelný nástroj darovali třeba dětem do nízkoprahového klubu, a za odměnu pak získají slevu na nákup nového nástroje.
Hudební nástroje sochám dlouho nevydržely, co nesundali kolemjdoucí, odstranila všudypřítomná slovenská policie. Foto: Elite Solutions