Obecným posláním České basketbalové federace (ČBF) je péče o basketbalovou základnu a zajištění konkurenceschopnosti mezi ostatními sporty. Basketbal v ČR není sportem číslo jedna a práce na povědomí o českém basketbalu je v tomto smyslu mimořádně důležitá. „Díky spolupráci s agenturou MarketUP a dobře cílenými on-line kampaněmi se nám v posledních letech daří oslovit veliké množství nejen sportovních fanoušků, na které bychom normálně neměli šanci dosáhnout, za použití relativně malých finančních prostředků. V praxi jsem si také ověřil, že atraktivní basketbalová událost ve spojení s kvalitně provedenou kampaní dokáže přinést návrat investic a výrazné navýšení divácké kulisy,“ říká marketingový manažer ČBF Martin Drábek.
V rámci intenzivní třítýdenní kampaně na basketbalové utkání hvězd Kooperativa NBL All-Star Game 2015, které se letos v březnu konalo v pražské sportovní hale Královka, agentura a její klient zvolili následující strategii: zaměřit se přímo na sportovní fanoušky a lidi, kteří bydlí ve městě konání akce. Cíleno tedy bylo pouze na obyvatele Prahy, k čemuž byly využity reklamní sítě Facebook a Google (GDN).
Čtyři miliony zobrazení bannerů
„V roce 2015 jsme po 16 letech změnili titulárního partnera NBL (Mattoni vystřídala Kooperativa) a skrze All-Star Game pro nás bylo mimořádně důležité dostat lidem tuto změnu více do povědomí. Během přibližně třítýdenní kampaně byly zhlédnuty čtyři miliony bannerů s 5000 přímými návštěvami microsite www.utkanihvezd.cz,“ komentuje výsledky komunikační kampaně manažer federace. Především díky kampani v GDN a na Facebooku pro hráče hlasovalo 15 000 fanoušků. Kapacita 2000 diváků v hale na Královce byla téměř naplněna. On-line kampaň přitom měla rozpočet 17 500 Kč.
Podle project managera MarketUP Michala Vrtišky byla úspěšnost kampaně dána jak atraktivitou akce a samotného vizuálu, tak přesným zacílením bannerů. Ty byly zobrazovány na relevantních zpravodajských webech, sportovních webech a konkrétním skupinám uživatelů se zájmem o sport, především tedy o basketbal.
Pozvánky na další utkání
V průběhu minulých dvou let agentura MarketUP realizovala pro Českou basketbalovou federaci (ČBF) celkem 12 kampaní zaměřených na jednotlivé akce. Kromě Kooperativa NBL All-Star Game 2015 tak byly digitálními kampaněmi podpořeny například také All-Star Game 2014, Chance 3×3 Tour 2014 a 2015, FIBA mistrovství světa žen do 17 let v roce 2014, Mezinárodní basketbalový turnaj žen 2015 v Karlových Varech, kvalifikace mužů pro Eurobasket 2014 a nejnověji i Den plný basketbalu v Brně. Od roku 2015 je MarketUP oficiálním mediálním partnerem České basketbalové federace.
Digitální komunikace ČBF zajistila více než 30 milionů zobrazení reklamy sportovním a basketbalovým fanouškům v ČR a přivedla přes 70 000 zájemců na webové stránky basketbalových utkání. Pokud jde například o loňské přípravné utkání české basketbalové reprezentace žen proti týmu USA, díky zacílené reklamě na něj přišlo 4800 lidí. „Investovali jsme 30 tisíc korun do on-line kampaně a na vstupenkách nám to vyneslo 300 tisíc korun,“ říká Martin Drábek.
Turnaj Chance 3×3 Tour
Primárním cílem většiny kampaní je kromě přilákání diváků na zajímavé zápasy i oslovení hráčů, což se děje v rámci nejvyšší české soutěže v basketbalu Chance 3×3 Tour. Celá akce se skládá ze série šesti regionálních jednodenních turnajů, jejichž vítězové se kvalifikují do velkého finále v Praze. Reklamní vizuály vycházejí z jednotného stylu, ale liší se sdělením pro jednotlivé regiony – informací o místě a času konání a také časovým harmonogramem. Bannery cílící na dané regiony byly nasazovány postupně, vždy 14 dní před konkrétním termínem akce.
Základním stavebním kamenem je Facebook
U všech kampaní byl základním stavebním kamenem Facebook, který umožňuje velmi dobré možnosti zacílení podle geografické lokality a zájmů uživatelů. Zároveň se na něm nachází velmi početná cílová skupina mladých lidí. Byl-li rozpočet na konkrétní kampaň vyšší, byla vždy realizována také zmiňovaná bannerová kampaň v GDN, videokampaň na YouTube a PPC reklama ve vyhledávání pro lepší dohledatelnost sportovních zápasů.
Kampaně byly samozřejmě cíleny i na uživatele, kteří již web ČBF v minulosti navštívili. Tyto tzv. remarketingové kampaně byly využívány jak na Facebooku, tak v Google Adwords.
Máte zajímavou case study? Pošlete ji na [email protected].
Atraktivní basketbalová událost ve spojení s kvalitně provedenou kampaní dokáže přinést návrat investic i navýšení divácké kulisy.
Martin Drábek, Česká basketbalová federace