Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Férový tendr (1. část)

Loni na podzim představila Asociace komunikačních agentur a její sekce Digitální agentury iniciativu Férový tendr. Výsledkem společného postupu se zadavateli může být eliminace zbytečných tendrů, zvýšení vzájemné důvěry mezi dodavateli a agenturami a nastavení jasných pravidel, která budou výhodná pro všechny strany. Více se dozvíte na stejnojmenném webu www.ferovytendr.cz. Tento seriál představí stručně základní pravidla.

První zásada zní: Tendr jen, když je potřeba.

Férový tendr je takový, který je potřebný. Jeho cílem by neměl být sběr nápadů, snižování ceny ani ověřování agentury. Trendy na trhu přitom nahrávají spíše vyšší frekvenci výběrových řízení, neboť zadavatelé častěji volí formu projektové spolupráce na úkor dlouhodobějšího vztahu. Přitom výběrová řízení jsou časově, a tím pádem i finančně náročné procesy vyčerpávající jak agentury, tak i zadavatele. Zpracování výběrového řízení stojí agentury průměrně 100-300 tisíc Kč. Ročně se agentura zpravidla účastní 6-9 tendrů, přičemž skicovné v naprosté většině neobdrží. A protože agentury musí nejen zaplatit zdroje a lidi, kteří na výběrových řízeních pracují, ale zohlednit velké množství tendrů i časté tendrování, tak přirozeně zvyšují hodinové sazby. Ve výsledku jsou tendry drahou záležitostí pro agentury i zadavatele.

Reklama
ČEZ

Zásada druhá: Rozumný počet agentur.

Ve strategicko-kreativní fázi (tedy kde jsou již požadovány strategické nebo kreativní výstupy) by mělo být do tendru pozváno maximálně pět agentur. Běžné přitom je, že zadavatelé jich do výběrových řízení zvou mnohem více. Žádat 10, 15 nebo 20 agentur o plné strategické a kreativní prezentace je plýtvání agenturními i klientskými zdroji. Vyslechnout množství prezentací je časově náročné. Limitovaný počet agentur šetří čas i energii týmů na obou stranách.

Zásada třetí: Rozpočet není tajný.

Podle zásad iniciativy může hrubý rozpočet nastavit jasnější mantinely pro přípravu návrhů. Férový tendr má v zadání jasně daný, nebo alespoň hrubý rozpočet, ve kterém by se chtěl zadavatel pohybovat. Neomezený rozpočet nemá žádný zadavatel a především návrh strategie a kreativních řešení je jím ovlivněn vždy. Kreativci mohou díky jasnému rozpočtu vymýšlet řešení „na míru“ zadaným mantinelům a neztrácejí čas s návrhem konceptů, které pro klienta nejsou dostupné.

Tomáš Hlinský, AKA

 

Velké množství tendrů i časté tendrování přirozeně zvyšují hodinové sazby. Ve výsledku jsou tendry drahé pro agentury i zadavatele. Tomáš Hlinský

Reklama
Know
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Návrh bez názvu-130
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Návrh bez názvu-130
Effie_novy-web-otvirak (2)